"Evocatie van die gelukkige tijd zonder zorgen"

Misschien denkt u dat frisdrankproducent The Coca-Cola Company alleen maar sportieve hunks of feeërieke kerstmannen inschakelt om zijn coca-cola aan de man te brengen. Ruim 25 jaar geleden verraste de multinational nochtans het tienerpubliek met een soort smartlap-commercial die inspeelde op "de eerste keer". Samen met de begeleidende muziek van Robin Beck werd de kijker recht naar het hart gegrepen. Het nummer werd op single uitgebracht en wereldwijd een enorme hit.

25 jaar geleden slaagde "First time" van Robin Beck erin om in Vlaanderen de top van de hitparade te bereiken. Het nummer zou het daar uiteindelijk twee weken uithouden. Ook in onder meer Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië bereikte "First time" de eerste plaats.

Maar het was de opmerkelijke reclamespot die aan de basis lag van dit succes. Reacties op de spot hadden het over "een evocatie van die gelukkige tijd zonder zorgen", "Het bewijs dat iedere liefdesrelatie best met cola begint", "Wie kind is, wil ouder zijn als hij dit ziet, wie oud is, wil opnieuw jonger zijn" en "Deze spot doet me huilen van geluk".

De juiste snaar werd duidelijk geraakt en voor Beck (zie kleine foto) betekende het nummer de definitieve start van een muziekcarrière. Al zou haar succes in de meeste landen beperkt blijven tot dit ene nummer (sommige landen pikten de opvolger "Save up all your tears" nog op, maar met duidelijk minder succes). Beck staat zo dan ook genoteerd als "onehitwonder".

"Het succes voelde onrealistisch aan. Maar toch was het echt. Alsof een droom uitkwam. Het gevoel was nog zaliger omdat ik al een jaar lang bevestiging in het muziekmilieu probeerde te krijgen. Het enige wat ik wilde was zingen, op een podium, niet ergens achter de schermen", aldus Beck, intussen 59, enkele maanden geleden op Femme Metal Webzine.

Durf alvast nogmaals die vlinders in de buik te voelen met deze reclamespot-klassieker ("Die haren! Die jeans!"):

lees ook