"Alles gaat vooruit, behalve kwaliteit van campagnes"

De N-VA heeft na afloop van haar ideologische congres filmpjes op het internet gepubliceerd waarin gewone militanten centraal staan. Die spotjes maken deel uit van de precampagne. Niet iedereen is even enthousiast over de kwaliteit van die filmpjes.
Kris Matheussen uit Borgerhout is een van de militanten in de N-VA-filmpjes.

Afgelopen weekend hield de N-VA haar ideologische congres in Antwerpen. Na afloop werd een reeks filmpjes online gezet waarin gewone militanten en partijkopstukken centraal staan. Dat was meteen de aftrap van de zogenoemde precampagne van de N-VA. Niet iedereen is even enthousiast over de kwaliteit van de filmpjes.

""Amai, ja. Natuurlijk moet er meer politie komen. Ne mens kan niet meer veilig over 't straat tegenwoordig. Ik vind dat erg dat ge in uw eigen stad schrik moet hebben. Meer blauw, daar ben ik voor." Dat is bijvoorbeeld de boodschap van Kris Matheussen, N-VA-militante uit Borgerhout, als het gaat over "sterke politie en lik-op-stukstraffen". In andere filmpjes ligt de nadruk op bijvoorbeeld "fatsoenlijke politiek", "eerlijke migratie zonder achterpoortjes", of "minder regels".

"Alles gaat vooruit, behalve de kwaliteit van de politieke campagnes. We beginnen met de marktleider", tweette Marc Fauconnier van het reclamebureau Famous vanmiddag. "De vorm is stuntelig en geforceerd."

"We willen in de precampagne vooral inzetten op inhoud, met concrete boodschappen voor gewone mensen en gericht op meerdere doelgroepen", zei N-VA-woordvoerder Joachim Pohlmann vorige week. Op de website van De Tijd klinkt het vandaag dat "de filmpjes professioneel gemaakt zijn. De keuze om gewone mensen uit te spelen is doelbewust. We willen eerlijke getuigenissen om authentiek over te komen."