"Brusselse plannen zijn onhaalbaar en onrealistisch"

De Vlaamse bouwmeester Peter Swinnen vindt de plannen die het Brusselse stadsbestuur koestert voor een autovrije zone aan het Beursplein onhaalbaar. In De Morgen pleit hij voor een veel grotere autovrije zone, "want in principe wordt de verkeersoverlast gewoon 250 meter verplaatst uit het centrum".
De omgeving van het Beursplein wordt autovrij vanaf 2017.

Eind vorige week hakte het Brusselse stadsbestuur een al lang aanslepende mobiliteitsknoop door: het Beursplein wordt helemaal autovrij en ook de Ortsstraat en de Delvauxstraat worden verboden terrein voor auto's. Volgend jaar start de heraanleg van het Beursplein. Tegen 2017 moeten de werkzaamheden voltooid zijn.

De Vlaamse bouwmeester Peter Swinnen is niet onder de indruk van de plannen. De termijn van de werkzaamheden, tussen 2015 en 2017, noemt hij "onhaalbaar en onrealistisch". Het idee van een verkeerslus door de Wolvengracht, Kantersteen en de Van Arteveldestraat zal volgens hem "faliekant aflopen". "Die straten zijn te smal om dat verkeer te slikken. In principe wordt de verkeersoverlast gewoon 250 meter verplaatst uit het centrum."

De Vlaamse bouwmeester pleit voor een veel grotere autovrije zone. Hij wil dat die de hele Vijfhoek beslaat. Alain Berlinblau van de handelaarsvereniging Brussel-centrum ziet de Brusselse plannen ook niet zitten. "Het is een oorlog tegen de auto en zal de handel kapotmaken" , zegt hij in Le Soir.

De Vlaamse Bouwmeester is een in 1998 door de Vlaamse Regering in het leven geroepen functie om het architectuurbeleid in Vlaanderen vorm te geven.

Peter Swinnen was vrijdag ook te gast in de studio van "Terzake":