Brusselse verkeerslichten vanop afstand aangestuurd

Met een verkeerslichtencentrale worden verkeerslichten in Brussel vanaf nu vanop afstand aangestuurd. Momenteel zijn de verkeerslichten op dertig gewestelijke kruispunten aangesloten op de centrale. Op termijn moet dat op alle vijfhonderd kruispunten gebeuren. Dat hebben Brussels minister van Vervoer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V), Brussel Mobiliteit en technologische partner Siemens bekendgemaakt.

De verkeerslichtencentrale is een centraal computersysteem waarmee de verkeerslichten op gewestwegen verbonden zijn via een modem. Met de komst van de centrale is het mogelijk om de doorstroming van alle weggebruikers beter op elkaar af te stemmen.

Zo kunnen storingen en defecten aan verkeerslichten sneller opgelost worden doordat er meteen een signaal wordt gegeven in de centrale. Er worden ook zogenoemde groene golven ingesteld, afhankelijk van de verkeersdrukte. Omdat de verkeerslichten nu met elkaar verbonden worden, is het eenvoudiger om die in te stellen. Op de Franklin Rooseveltlaan is er al één.

Op dit moment zijn dertig kruispunten volledig aangesloten op de centrale, vooral op de as Stallestraat-Brugmannlaan en de Rooseveltlaan. Tegen het einde van dit jaar moeten dat er minstens zestig zijn. Op termijn moeten alle vijfhonderd gewestelijke kruispunten via de centrale aangestuurd worden. Grouwels zal er bij de volgende regeringsvorming naar eigen zeggen voor pleiten om daarvoor de nodige gewestelijke middelen uit te trekken. Nu werd drie miljoen euro besteed aan het project.

Het systeem van producent Siemens wordt al gebruikt in andere Europese steden als Berlijn, Wenen, Genève en Praag. Brussel is een van de eerste steden in ons land om de verkeerslichtencentrale in te voeren.