Concurrentie geeft Colruyt klappen

Het aandeel van Colruyt was na het sluiten van de beurs ongeveer negen procent goedkoper. De Halse retailer verlaagde vrijdag nabeurs zijn jaarprognoses. Het bedrijf verwacht lagere winsten, want de concurrentie, Delhaize, Albert Heijn en Lidl, zit niet stil.

Het Bel20-aandeel opende met een verlies van 7,3 procent op 39 euro. Het was vrijdag net boven 42 euro gesloten. Colruyt liet vrijdag nabeurs weten dat de nettowinst over het volledige, gebroken boekjaar, "licht lager zal liggen dan vorig jaar".

De nettowinst bedroeg toen 353,7 miljoen euro. De groep wees erop dat de omzet de laatste maanden minder snel groeit dan in het eerste semester, en dat haar marktaandeel tijdens het voorbije kwartaal daalde tot 25,8 procent.

Het management houdt dus rekening met een daling van de winst over het volledige jaar. De toegenomen concurrentie doet de Halse distributeur, die prijsdalingen volgt, geen deugd.

"Toch is er geen aardverschuiving gebeurd", zei Jorg Snoeck, hoofdredacteur van het gespecialiseerde tijdschrift Retail detail in Terzake. "Het heeft ook te maken met de eindejaarsaankopen, de andere supermarkten hebben handig ingezet op de duurdere producten zoals kreeften, oesters en zo meer. En dat heeft toch wel sporen achterlaten."

Snoeck is er van overtuigd dat Colruyt nog kan groeien. "Het bedrijf is wereldkampioen op het vlak van bedrijfsresultaten met 7 procent omzet. Ze zijn dus beter dan bijvoorbeeld Tesco en Walmart. Maar de kloof met de andere supermarkten wordt wel meer competitief. En de consument reageert daar vrij fel op".

"Ik denk wel dat ze in Halle nu hun lesje geleerd zullen hebben", gaat Snoeck verder. "Het bedrijf zal waarschijnlijk snel met een nieuw actieplan komen".