Facebook geeft gehoor aan emotionele oproep van vader

Het emotionele pleidooi van een Amerikaanse man om de Facebook-video van zijn overleden zoon te kunnen bekijken, heeft gehoor gekregen. John Berlin had gisteren een oproep gelanceerd via YouTube en die begon al snel rond te gaan op sociale media allerhande.

U heeft het wellicht ook gemerkt: ter gelegenheid van de 10e verjaardag lanceerde Facebook recent de Look back-functie. Die creëert een persoonlijke video voor gebruikers aan de hand van de belangrijkste of populairste posts op hun Facebookprofiel.

John Berlin, een man uit de Amerikaanse staat Missouri, wou graag zo'n videoterugblik bekijken van zijn overleden zoon Jesse, die stierf in 2012 onverwacht op 22-jarige leeftijd. Omdat hij geen toegang heeft tot het profiel van zijn zoon -dat nog steeds online staat- kon hij zelf het filmpje niet creëren.

De vader lanceerde daarom een emotionele oproep via YouTube, gericht aan "Mark Zuckerberg en Facebook" (zie onderaan). Hij vertelt daarin over de dood van zijn zoon en dat hij geen toegang heeft tot het profiel. "Al wat wij willen, is zijn filmpje kunnen bekijken. Ik weet dat dit niet veel kans op slagen heeft, maar dat maakt me niet uit."

Het filmpje van Berlin werd al snel opgepikt en gedeeld op sociale media, onder meer op het populaire Reddit. In goed een dag tijd heeft de video al meer dan 1 miljoen views verzameld op YouTube. Een reactie van Facebook bleef niet lang uit. Zij gaan er nu voor zorgen dat Berlin en zijn familie het Look back-filmpje van Jesse kunnen bekijken. Dat meldde de vader zelf op zijn Facebookaccount.

Facebook laat ook weten dat het werkt aan nieuwe en betere manieren om om te gaan met overlijdens op de sociaalnetwerksite. Nu is er al de mogelijkheid om een "herdenkingsstatus" aan te vragen als een dierbare is overleden. Dat betekent onder meer dat het profiel van een gebruiker die is overleden, niet zal opduiken in advertenties. Vrienden van de persoon in kwestie zullen ook niet meer herinnerd worden aan zijn of haar verjaardag.