Verlies bij Opel in 2013 meer dan gehalveerd

Na zware besparingen op aansturen van moederbedrijf General Motors heeft Opel zich op de Europese automarkt toch staande weten te houden. De verliezen zijn meer dan gehalveerd in 2013. De positieve trend hield ook in het laatste kwartaal aan, zo maakte GM bekend.

Het voorbije jaar werd het operationeel verlies van de Europese activiteiten meer dan gehalveerd tot 844 miljoen dollar (623 miljoen euro). Momenteel werken nog 35.000 medewerkers voor de merken Opel/Vauxhall. Dat zijn er 4.000 minder dan twee jaar geleden. Ten laatste in 2016 wil het management opnieuw winst boeken.

Volgens de Europese sectorfederatie (ACEA) steeg het marktaandeel in 2013 in Europa opnieuw licht tot 6,8 procent. In een sterker krimpende markt, daalde volgens GM de afzet met 32.000 eenheden tot 1,047 miljoen wagens. De Opel-omzet steeg in het vierde kwartaal voor de tweede keer op rij, vooral door de verkoop van de Insignia en Mokka, modellen met een hogere marge.

Wereldwijd kon GM de jaaromzet met 2 procent opkrikken tot 155,4 miljard dollar door goede zaken op de Noord-Amerikaanse markt. In Azië en Zuid-Amerika liep het daarentegen niet goed. Omwille van de herstructureringskosten daalde de nettowinst van 4,9 miljard naar 3,8 miljard dollar.