Binnenkort kilometerheffing in plaats van verkeersbelasting?

Midden februari gaat een proefproject van start om na te gaan wat het effect is van een belasting per kilometer op het rijgedrag van de mensen. Dat schrijft De Morgen. Automobilistenvereniging VAB spreekt over volksverlakkerij.

"We willen weten wat het effect van zo'n kilometerheffing is op het rijgedrag van de mensen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Zo'n 1.000 mensen nemen deel aan het proefproject. De belastingtarieven in het proefproject verschillen naargelang men op een autosnelweg, op een gewone weg of in het stadscentrum rijdt. Ook het tijdstip - binnen of buiten de spits - zou de tarieven beïnvloeden.

Crevits benadrukt wel dat het nog niet beslist is of die heffing ook effectief wordt ingevoerd. "Ik ga geen uitspraken doen over het feit of die heffing er al dan niet komt en wat de eventuele tarieven daarvoor zouden zijn." Als de heffing er komt, dan zou het wel de bedoeling zijn dat de kilometerheffing de bestaande verkeersbelastingen vervangt. Voor buitenlanders die de Belgische wegen gebruiken zou nog aan een systeem gewerkt worden.

Bruno De Lille (Groen), de Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit, laat weten dat hij blij is dat het proefproject van start gaat. "Het is een financiële winst voor mensen die hun gedrag aanpassen. Anderen hebben vlot verkeer", meldt hij op microblogsite Twitter. "De verschuiving van taksen van het bezit van een auto naar het gebruik ervan is een goede zaak."

VAB: "Dit is volksverlakkerij"

Automobilistenvereniging VAB noemt het proefproject volksverlakkerij. "Men gaat op basis van 8 weken testen conclusies trekken", zegt Maarten Matienko van VAB in "De ochtend". "Als je op basis van een dergelijke proef gaat concluderen dat rekeningrijden werkt, dan ben je totaal verkeerd, want dat geeft geen zicht op de effecten op de langere termijn."