Miljoenenverlies voor Sanoma door zwakke advertentiemarkt

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft vorig jaar 332,3 miljoen euro verlies geleden. In 2012 werd nog 149 miljoen euro winst gemaakt. De inkomsten staan onder druk, doordat er nog altijd minder tijdschriften worden verkocht en door de tegenvallende advertentie-inkomsten. Deze evolutie doet zich ook in België voor. Details over de strategische opties voor ons land werden niet gegeven.

Sanoma kondigde in oktober vorig jaar een groot herstructureringsplan aan in Europa. Verschillende activiteiten worden verkocht, onder meer in Centraal-Europa. In Nederland staat zowat de helft van de magazines in de etalage. Voor België zijn alle opties open, inclusief een verkoop. Hoever het staat met die plannen, werd vrijdag niet toegelicht.

Het kostenbesparingsprogramma (100 miljoen euro op drie jaar) loopt volgens Sanoma "volgens plan". Eind 2013 werd voor 21 miljoen euro bespaard, waarvan 8 miljoen in het vierde kwartaal. "In 2014 gaan we de uitvoering van de transformatiestrategie voortzetten. We gaan de ontwikkelingen van producten en diensten versnellen, naar consumenten, adverteerders en lesgevers."

De besparingen zijn nodig want de omzet van Sanoma blijft dalen. De inkomsten op groepsniveau zakten vorig jaar met 6,6 procent tot 2,21 miljard euro, te wijten aan de verdere verslechtering op de advertentiemarkten (-10 procent) en van de losse verkoop (-9 procent). In België brachten de tijdschriften (Libelle, Story,...) en tv-activiteit (Vier en Vijf) vorig jaar 220 miljoen euro op, 3,7 procent minder dan in 2012. Dat is wel de op een na kleinste daling binnen de groep, na Finland (-2,8 procent).

De media-abonnementen noteren een opvallend herstel in ons land: +8 procent op jaarbasis en +14 procent in het laatste kwartaal. De losse verkoop daarentegen daalde met 4 procent, waardoor de totale verspreiding 1 procent lager lag. De advertentiemarkt heeft het daarentegen moeilijk in België: de inkomsten voor Sanoma daalden er met 11 procent op jaarbasis, vooral in de printactiviteit (-20 procent). In de televisietak stegen de advertentie-inkomsten wel met 2 procent.

In 2014 verwacht Sanoma dat de inkomsten nog verder zullen dalen, en ook de druk op de winstmarges zal aanhouden. Pas vanaf 2016, als het herstructureringsprogramma moet zijn afgerond, wordt weer organische groei van de inkomsten verwacht.