"Nederlandse tv-programma's niet meer in Belgische media"

Heel wat televisiekijkers in België zullen vanaf dinsdag niet langer de volledige programma-overzichten van Nederland 1, 2 en 3 terugvinden in hun tijdschrift of krantenbijlage. Reden is het "enorme bedrag" dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in rekening brengt voor het leveren van de informatie. Dat schrijft de Nederlandse krant AD zaterdag.

Uitgevers spreken van "wurgcontracten van de NPO". De publieke omroep mag volgens de Nederlandse wet een redelijke vergoeding vragen voor het leveren van de gegevens, maar in de vergoeding die nu wordt gevraagd "is niets redelijks meer te ontdekken", zegt algemeen directeur Rik Wintein van Persgroep Publishing, dat de televisieoverzichten maakt voor onder meer Dag Allemaal, Tv Familie en De Morgen Magazine.

Sinds 2014 is de prijs voor de informatie afhankelijk van de oplage van het tijdschrift of dagblad. De drie Belgische tijdschriften betaalden voorheen een kleine 15.000 euro per jaar, terwijl dat nu neerkomt op jaarlijks ruim 700.000 euro. Chantal Janssens van het weekblad Humo beaamt: "De nieuwe vergoedingen zijn echt te gek voor woorden."

"Vanaf dinsdag zal je zien dat we geen volledige overzichten meer afdrukken, enkel nog een selectie van de programma's waarvan we de informatie hebben verzameld via vrije nieuwsgaring", zegt Rik Weintein. Er lopen nog onderhandelingen om de prijzen voor de Belgische markt wat terug te schroeven, maar of die ook iets zullen opleveren, is nog niet bekend.