LinkedIn plooit voor Chinese censuur

De zakelijke sociaalnetwerksite LinkedIn heeft een Chinese versie gelanceerd. Om die belangrijke markt te kunnen betreden, moest LinkedIn zich wel schikken naar de Chinese censuurregels.

LinkedIn, dat ruim 270 miljoen gebruikers telt, toonde al interesse voor de 618 miljoen Chinese surfers, maar was nog niet beschikbaar in het Mandarijn. Voor buitenlandse sociaalnetwerksites blijft China immers grotendeels onontgonnen gebied. De autoriteiten weren er alle gevoelige informatie op discussiefora, en zowel Facebook als Twitter wordt er al jaren geblokkeerd.

Om toch te kunnen doorbreken in China moet LinkedIn draconische regels respecteren. "Om in het land te kunnen werken, legt de Chinese regering censuurvereisten op voor internetplatformen", legt CEO Jeff Weiner uit in een blogpost. "LinkedIn staat sterk achter de vrijheid van meningsuiting en is het fundamenteel oneens met overheidscensuur. Maar toch vinden we ook dat de afwezigheid van LinkedIn Chinese professionals een middel zou ontnemen om met anderen in contact te komen op ons wereldplatform."

LinkedIn schikt zich dus naar de censuur, maar belooft er transparant over te zijn. Bovendien maakt het bedrijf zich sterk uitgebreide maatregelen te treffen om de rechten en gegevens van zijn leden te beschermen.