Gent vraagt behoud van piekuurtrein Dampoort-Brussel

Het Gentse stadsbestuur vraagt dat de NMBS de beslissing herbekijkt om een rechtstreekse piekuurtrein vanuit Gent-Dampoort naar Brussel te schrappen. Die beslissing staat in het nieuwe Oost-Vlaamse vervoersplan van de NMBS. Er komt per uur wel een extra trein tussen Gent-Sint-Pieters en Brussel. Het nieuwe vervoersplan zou vanaf december 2014 van start gaan en geldt voor 3 jaar. Gent zal samen met enkele buurgemeenten een brief sturen naar de NMBS.

De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) wil ook opnieuw overleg met de NMBS over reizigersvervoer naar de Gentse haven maar looft alvast het plan om van drie naar vier treinen per uur te gaan vanuit Gent-Sint-Pieters naar Brussel.

De plannen voor het afschaffen van de rechtstreekse "5 voor 8-trein" stuiten op verzet in Gent en in de buurgemeenten Melle, Merelbeke, Lochristi en Destelbergen. "Pendelaars uit de oostelijke en zuidelijke rand van Gent en de buurgemeenten zijn hier de dupe van en verliezen snelheid en comfort", zegt Watteeuw. "Deze trein heeft echt al zijn belang bewezen. Hem zomaar afschaffen is dan ook een onbegrijpelijke keuze."

De NMBS wijst erop dat het voorlopig vervoersplan momenteel per provincie voorgesteld wordt aan het personeel, lokale mandatarissen en de pers, met de mogelijkheid om opmerkingen te geven. "Die zullen bekeken worden en kunnen nog tot wijzigingen leiden." De ministerraad zou na de zomervakantie de knoop doorhakken. Het nieuwe vervoersplan 2014-2017 gaat van start op 14 december.