"Energie waarmee hij tekeerging, is onwaarschijnlijk"

Jan Hoet wordt unaniem geroemd voor de gedrevenheid en de passie waarmee hij de beeldende kunst in België op de kaart heeft gezet. "De manier waarop hij de kunstwereld op de kaart heeft gezet, is ongezien", reageert Chantal Pattyn in "Hautekiet" op Radio 1. "Jan Hoet heeft de stiel bijna bedacht, hoe je een museum moet runnen", zegt Wim Delvoye.

"Jan Hoet was een grote meneer. Ik herinner me de expo Chambres d'Amis in de zomer van 1986 in Gent. Ik was nog een soepkieken, maar je wist dat daar iets aan het gebeuren was. Het was ongezien wat Jan Hoet met de kunst in privéwoningen heeft gedaan. Die tentoonstelling heeft zijn carrière getekend", aldus Chantal Pattyn van Klara (foto).

"De energie waarmee hij tekeer is gegaan in de kunstwereld is onwaarschijnlijk. Te veel showman? Dat zal wel, maar ik kan alleen maar zeggen dat de wereld van de beeldende kunsten er helemaal anders zou hebben uitgezien zonder zo'n figuur."

Jan Hoet is volgens Pattyn ook veel meer dan "Chambres d'Amis" of het S.M.A.K.. "Ik denk ook aan zijn curatorschap van "Over the edges" en "Documenta" in Kassel. Het was onwaarschijnlijk dat Vlaanderen de grootste tentoonstelling van hedendaagse kunst in Kassel zou gaan leiden."

"Het was ook de media zelf die van Jan Hoet een showman hebben gemaakt. Hij deed dat niet voor zichzelf, maar steeds in het belang van de kunst. Jan Hoet heeft de bakens verzet, waar nu nog veel mensen van profiteren. Ik zie op dit ogenblik niemand in zijn voetsporen treden, maar het zijn nu andere tijden", besluit Pattyn in "Hautekiet".

© Jan Kempenaers

"Jan Hoet heeft de stiel bedacht, hoe een museum runnen"

Ook de kunstenaars zelf hebben niets dan lof voor het werk van Jan Hoet als curator en promotor van de kunstwereld. "Hij was een bevlogen man, passioneel. Zo iemand bestaat niet meer. Hij heeft de stiel bijna bedacht van hoe een museum te runnen. Hij heeft dat altijd met trial en error moeten doen en hij behoort tot het grote lijstje van curatoren van zijn generatie", aldus kunstenaar Wim Delvoye op Radio 1.

Ook schilder Luc Tuymans (foto) heeft niets dan lof voor Hoet. "Ik denk dat Jan Hoet uniek was als persoon. Dat type van curator bestaat niet meer. Met de dood van Jan Hoet beleven we het eind van een era", aldus Tuymans.

"Een heel bijzonder man en een van de grootste curatoren van de westerse wereld", reageert kunstenaar Jan Fabre op het nieuws van het overlijden van Jan Hoet. Ook Fabre behoort tot het rijtje kunstenaars wier carrière onlosmakelijk met die van de flamboyante kunstkenner is verbonden.

Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van S.M.A.K., wijst erop dat Jan Hoet iedereen de overtuiging bijbracht van het belang van kunst en kunstenaars voor onze samenleving. Hij herinnert eraan dat Hoet als directeur van het eerste Belgische museum gewijd aan hedendaagse kunst twintig jaar vocht voor een definitieve locatie voor het S.M.A.K..

Ook reacties uit het buitenland

Ook Documenta-baas Bernd Leifeld heeft gereageerd op het overlijden van de Vlaamse kunstpaus. "De dood van Jan Hoet is een groot verlies voor de kunstwereld. Hij was een charismatische kunstpersoonlijkheid, die Documenta voort ontwikkeld heeft". Documenta is de vijfjaarlijkse hoogmis van de hedendaagse kunst in Kassel in Duitsland.

Hoet was curator van Documenta IX in 1992. Met 600.000 toeschouwers maakte hij het festival erg populair. Hoet was, volgens Leinfeld, de eerste Documenta-curator die naar de mensen toe ging. Hij kon kunst ook uitleggen aan mensen die niet professioneel met de kunstensector te maken hadden. Nu nog toont Kassel de sporen van wat Hoet destijds heeft verwezenlijkt. "Sinds 1992 is Documenta een project van de hele stad Kassel, en daarvoor moeten we Hoet enorm bedanken", zei de voorzitter van de bestuursraad van Documenta, burgemeester Bettram Hilgen van Kassel.

Ook het in 2005 geopende MARTa-museum in Herford, waar Hoet enkele jaren curator was, reageerde "diep getroffen" op het nieuw van Hoets overlijden. Hoet was er na enkele turbulente jaren in 2008 opgestapt.