CD&V wil "Limburgpas" voor openbaar vervoer

CD&V Limburg wil een "Limburgpas" invoeren waarmee één tarief geldt voor het gebruik van alle bus-, trein- en (later) tramverbindingen in de provincie. "Dat maakt het interessanter voor reizigers uit perifere gebieden die nu veel geld kwijt zijn, omdat ze per zone moeten betalen", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Sauwens.

Partijvoorzitter Wouter Beke, Vlaams minister Jo Vandeurzen en gewezen minister van Verkeer Johan Sauwens hebben in naam van CD&V Limburg een plan opgesteld voor een geïntegreerde aanpak van de mobiliteitsproblematiek in Limburg. Enkele voorgestelde maatregelen zijn de verbreding van de E313 en E314, de ontsluiting van Limburgse industrieterreinen, 1.000 kilometer nieuwe fietspaden en de onvermijdelijke Noord-Zuid-verbinding in Houthalen-Helchteren.

"Het is eigenlijk voor het eerst dat we alle omgevingsfactoren, zoals de prognoses over de toenemende verkeersdrukte, samenbrengen en daar een uniform antwoord op bieden", aldus Sauwens. "Deze visie kan een leidraad zijn voor de nakende onderhandelingen met de NMBS en de beslissingen over extra sneltramlijnen."

CD&V pleit onder meer voor een "Limburgpas", waarmee de reizigers met alle openbare vervoersmiddelen de provincie kunnen doorkruisen. "Het is nu vaak zo dat er per zone moet worden betaald, en dat is in het nadeel van de mensen die niet in centrumsteden wonen. Het zou voor hen goedkoper en voor iedereen veel gemakkelijker zijn om één prijs te hanteren." Bij overschrijding van de provinciegrens zou dan een ander tarief beginnen te lopen.