Een derde vrachtwagens op Vlaamse wegen te zwaar geladen

Een derde van de vrachtwagens die in 2013 op de Vlaamse snelwegen geselecteerd werden voor controle, bleek te zwaar geladen. Dat leverde vorig jaar een boetebedrag op van 3 miljoen euro, bijna dubbel zoveel als in 2010. Dat meldde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) vandaag bij een bezoek aan een weegbrug in Wetteren.

In 2013 werden 1.529 van de 4.488 gecontroleerde voertuigen, of 34 procent, beboet voor overlading. Dat leverde 3.098.320 euro op, bijna dubbel zoveel als in 2010. De stijging is volgens het Agentschap Wegen en Verkeer voornamelijk te verklaren door de installatie van negen "Weigh in Motion"-systemen.

Met het systeem worden vrachtwagens gewogen op basis van detectielussen, weegsensoren in het wegdek en camera's, terwijl ze rijden. "De politiediensten en wegeninspecteurs kunnen op basis van dit systeem gericht potentieel overladen vrachtwagens uit het verkeer halen voor een precieze weging.

Gemiddeld 81 procent van de voertuigen, die aan de kant worden gezet op basis van de WIM-metingen, blijkt effectief overladen te zijn. Op plaatsen zonder WIM-systeem, waarbij er met het blote oog wordt geselecteerd, is dat slechts 20 procent", stelt het Agentschap in een persbericht.

Wegen en Verkeer wil ook toekomstige vrachtwagenchauffeurs sensibiliseren. "Zo werden de leerlingen van het 6de jaar KTA MOBI uit Gent vandaag uitgenodigd om in de praktijk te ervaren hoe de wegeninspectie van het agentschap werkt. Tijdens een bezoek aan de weeginstallatie in Wetteren kregen 20 leerlingen de kans om zelf mee op pad te gaan met de wegeninspecteurs om vrachtwagens te controleren."