Is de Oscar binnen? - Tom Van de Weghe

De stemmen van de ruim 6000 Academyleden zijn geteld. Voor de resultaten moeten we nog nagelbijten tot zondagavond, maar er lopen hier in Hollywood wellicht al enkele mensen rond die weten of de ploeg van The Broken Circle Breakdown de allereerste Oscar voor niet-Engelstalige film naar ons land mag meenemen.
labels
Analyse
Aansturen van de 'analyse' teaser o.a. op de home pagina en 'analyse' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'analyse' overzichtspagina

Dankzij de Olympische Winterspelen werd de Oscarceremonie opgeschoven en kon er langer campagne gevoerd worden dan normaal. Screenings, panelgesprekken, interviews, muziekoptredens, noem maar op. Het was de bedoeling om een ‘buzz’ te creëren rond de film, en dat lijkt gelukt. De Amerikaanse filmpers heeft het droeve verhaal van Didier en Elise opgemerkt en was vaak lovend in de commentaren.

Dat heeft ongetwijfeld een invloed gehad op de leden van de Academy, tenminste zij die hun huiswerk gedaan hebben. Voor het eerst in de Oscar-geschiedenis is het geen select clubje van 300 dat de winnaar in deze categorie bepaalt, maar moeten álle 6000 leden dat doen. Dat moet de betrokkenheid verhogen. Maar laten we eerlijk zijn, het is een minderheid die de vijf genomineerde films gezien heeft. De meerderheid “goes with the flow”. Mond-aan-mond-reclame kan daarom wonderen doen.

De Vlamingen hebben tijdens de intensieve promocampagne in elk geval het onderste uit de kan gehaald. Al moesten ze op hun tellen letten. Een verkiezingsstrijd voor een Oscar moet namelijk aan strengere voorwaarden voldoen dan de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Er mogen bijvoorbeeld geen recepties met eten en drinken aangeboden worden, het aantal screenings is beperkt, Academy-leden mogen niet bestookt worden met e-mails of telefoontjes, er mag geen kwaad gesproken worden over de concurrentie, ook niet op sociale media. En in de categorie niet-Engelstalige film mogen geen DVD’s met de film worden verdeeld onder de leden.

Dat alles heeft ervoor gezorgd dat het dit jaar over het algemeen een betrekkelijk brave Oscar-campagne is geworden. Anders dan bijvoorbeeld vorig jaar, toen de controversiële film Zero Dark Thirty over de jacht op Bin Laden zelfs tot in het Capitool werd besmeurd wegens het vermeende goedpraten van folterpraktijken.

De grootste controverse bleef dit jaar beperkt tot de categorie ‘beste lied’ : de componist én Academy-lid van een genomineerde song had iets teveel gelobbyd voor zichzelf, waarop de nominatie werd ingetrokken. O ja, en dat Woody Allen, genomineerd met ‘Blue Jasmine’, zou geflikflooid hebben met zijn adoptiefdochter? Dat was al oud nieuws.

Dichter dan ooit

De meest opvallende en duurste campagne was die voor de film ‘Philomena’, gebaseerd op het ware verhaal over een zoektocht van een moeder naar haar zoon. De beruchte filmstudiobaas en producent Harvey Weinstein gooide er enkele miljoenen tegenaan om de echte Philomena in de schijnwerpers te plaatsen en de halve wereld te laten rondvliegen. Van een fotoshoot met U2 tot zelfs een audiëntie bij paus Franciscus.

En dan te bedenken dat Broken Circle producent Dirk Impens was ontraden om de voltallige bluegrassband over te vliegen naar Californië, uit vrees voor diskwalificatie. Publiciste Tatjana Detlofson, die eerder al de promotie van Rundskop voor haar rekening nam en voor haar geboorteland Tsjechië ooit een Oscar in de wacht sleepte met Kolya, wou geen enkel risico nemen.

Wat mogen we zondag nu eigenlijk verwachten? De concurrentie is stevig, maar de kaarten liggen zeker niet slecht. Dichter bij een Oscar heeft ons land nooit eerder gestaan, daarover zijn de meeste filmkenners het eens. Behalve als we de bookmakers moeten geloven : Broken Circle eindigt bij de gokkantoren steevast op de derde plaats, na de Italianen en de Denen. Maar ach, wie gelooft die mensen nog...
 

(De auteur is VRT-correspondent in de VS.)