Blue-bikes zitten in de lift

De zogenoemde Blue-bikes, de blauwe uitleenfietsen aan de stations, worden door steeds meer gemeenten gesubsidieerd. Ze betalen mee een deel van het huurgeld voor de fiets, en de Vlaamse overheid legt dan telkens een euro bij. In Deinze bijvoorbeeld is het een gigantisch succes, met 15.000 ontleningen in één jaar tijd. 1 op de 5 gebruikers laten daarbij hun wagen thuis.

De uitleenfietsen in de stations moeten de mobiliteit in de steden verhogen en de files verkleinen.Toch kwam het systeem maar moeizaam van de grond. Daarom kunnen nu zowel bedrijven als lokale overheden (steden of gemeenten) de Blue-bikes subsidiëren.

Sinds dit jaar legt de Vlaamse overheid, als er een derde-betalersregeling bestaat, een euro bij. Voor elke euro die de Vlaamse overheid dan bijlegt, passen de gemeenten 2 euro bij. Voor de klant is het ritje, dat normaal 3 euro kost, dan gratis (op de jaarlijkse abonnementskosten van 10 euro na).

Ook in pakweg Brugge resulteerde de derde-betalersregeling in een spectaculaire stijging van het gebruik, met 4 keer zoveel ritten op een week als vroeger op een maand tijd. Morgen stappen Eeklo, Lier en Waregem in het derde-betalerssysteem. Ninove volgt in april.

De bedoeling van de Blue-bikes was onder meer ook om het treingebruik te stimuleren. Uit een rondvraag bij klanten blijkt dat het voor hen een reden is om de trein te gaan gebruiken. 30 procent van de klanten zegt dat ze de trein meer gebruiken, en 40 procent zegt dat ze de auto vaker laten staan.