Meest recent

    In het hoofd van de Syriëstrijder - Montasser AlDe’emeh

    Een drietal weken geleden had ik gesprekken met een aantal moslimjongeren. De oorlog in Syrië zou een voorbode zijn van de komst van een messiaanse figuur die volgens sommige bijbelse en islamitische bronnen gerechtigheid in de wereld zal brengen. Deze verlosser zal volgens de islamitische traditie al-Mahdi zijn. De oorlog zou de komst van de antichrist en Jezus bespoedigen waarop het leger van al-Mahdī samen met Jezus het onrecht in de regio zal bestrijden. Worden gelovige Syriëstrijders onder valse religieuze voorwendselen naar Syrië gelokt?
    opinie
    Opinie
    AFP

    Moslimjongeren in de ban van al-Mahdī, de verlosser

    De moslimjongeren die ik sprak, waren er zo zeker van dat ze alleen maar omwille van die reden naar Syrië zouden willen vertrekken. "Als jullie de zwarte vlaggen zien komen, sluit je dan aan bij dat leger zelfs al moeten jullie over ijs kruipen. Want dat is het leger van al-Mahdī en niemand zal het kunnen stoppen voordat het Jeruzalem heeft bereikt", aldus een gemotiveerde jongeman. Dat die overlevering misschien niet authentiek en betrouwbaar is, doet er blijkbaar niet toe.

    De absolute meerderheid van de Vlaamse Syriëstrijders sloten zich ondertussen aan bij ISIS (Islamitische Staat in Irak en Syrië) omdat die beweren dat zij het leger van al-Mahdī zullen vervoegen en een islamitische staat in Irak en Syrië zullen oprichten, om later Jeruzalem en Palestina te bevrijden. De Vlaamse Syriëstrijders vinden het een grote eer om aan dit project mee te werken.

    Moslimjongeren staan er alleen voor

    Niet enkel de autochtone Vlaming, maar zelfs een aantal beroemde islamgeleerden trekken de komst van de Mahdī in twijfel, maar dat wisten die Vlaamse strijders natuurlijk niet. Ook historische Islamgeleerden zoals Ibn Khaldūn (15e eeuw), Muḥammad Rashīd Riḍā (20ste eeuw) benadrukten de valsheid van de overleveringen over al-Mahdī. De vraag die zich natuurlijk stelt is hoe het komt dat moslimjongeren dit niet te horen krijgen in de Belgische moskeeën?

    Ondanks het vertrek van meer dan tweehonderd Belgen naar Syrië, bleven de imams opmerkelijk oppervlakkig wat de beweegredenen van deze jongeren betreft. De meeste imams keuren het weliswaar af dat er jongeren vertrekken, maar naar de ideologische bouwstenen van radicalisering wordt er amper gekeken. “Intern zal het wel opgelost worden”, maar eigenlijk negeert men het probleem, nog steeds. Waarom stelt men zich niet de vraag waarom de Syriëstrijders zich voornamelijk bij al-Qaida gelieerde rebellengroepen hebben aangesloten?

    Het is duidelijk dat vele moslimjongeren op zoek zijn naar een eigen plek in de samenleving, naar liefde en zingeving. De Belgische moslimgemeenschap is slecht georganiseerd waardoor vele jongeren vatbaar zijn voor de zogenaamde “knip-en-plak-islam” waarbij er overleveringen en koranverzen uit de context worden gehaald om een bepaald ideologie te promoten. Vooral moslimjongeren uit sociaal zwakkere milieus zijn heel kwetsbaar.

    Kritisch denken als oplossing

    De verantwoordelijkheid ligt vooral bij de imams, maar ook de regering zou moeten pleiten voor degelijke imamopleidingen aan de universiteiten. Wanneer imams als onderzoekers en wetenschappers de islam kritisch benaderen en objectief leren omgaan met hun bronnen, pas dan krijg je vooruitgang in de samenleving.

    Imams moeten de moslimjongeren leren om kritisch te denken en niet zomaar de waarheid die een prediker verkondigt blind te gaan navolgen, zonder onderzoek of denkwerk. Iedereen heeft het recht om na te denken en te twijfelen, ook moslimjongeren.

    Zo zijn er  overleveringen van uitspraken van de profeet Mohammed die indruisen tegen de leer van de Koran. In de Koran wordt namelijk gezegd dat alleen God de toekomst kent. Ondertussen zijn we ook in de 21ste eeuw het slachtoffer van mensen die telkens wanneer een oorlog uitbreekt, denken dat de komst van al-Mahdī en Jezus aangebroken is.

    (De auteur onderzoekt radicalisering, Vlaamse Syrië strijders en internationale jihad aan UAntwerpen en KULeuven.)