Glacio mikt met opgefrist IJsboerke-merk op 25% marktaandeel

Een jaar na de overname door ijsspecialiteitenbedrijf Glacio is het marktaandeel van IJsboerke in het retailsegment met 1,4 procent gestegen, tot 21 procent. Glacio wil met IJsboerke een kwart van die markt in handen krijgen. Dat werd vandaag bekendgemaakt tijdens een stand van zaken bij het bedrijf.

Op 1 maart was het exact een jaar geleden dat Glacio het noodlijdende bedrijf Belgian Icecream Group overnam. Glacio, dat vooral op de export gericht is, kreeg daardoor het merk IJsboerke erbij, dat tot voor kort enkel in België actief was. Bij de overname gingen circa 130 van de 335 jobs verloren, voornamelijk door het afstoten van de huis-aan-huisverkoopafdeling, met de bekende koelvrachtwagens.

Zowat een jaar na de overname gaf Glacio in Tielen (Kasterlee) een stand van zaken. Het bedrijf bracht een nieuwe productielijn naar Tielen, versterkte het bestaande partnerschap met entertainmentbedrijf Studio 100 en koekjesproducent Jules Destrooper, en startte een nieuwe samenwerking met VRT. Het logo en de huisstijl van IJsboerke, alsook de verpakking van onder meer de klassieke 2,5 literdoos vanille-ijs, werden opgefrist. IJsboerke start ook activiteiten in Nederland.

In 2012, zonder IJsboerke, kende Glacio een omzet van 27 miljoen euro. Met IJsboerke in 2013 erbij was er een omzet van 70 miljoen euro, en voor 2014 verwacht men een stijging naar 90 miljoen euro. Winstcijfers worden pas over enkele weken bekendgemaakt, maar volgens CFO Werner Van Springel draaide de ijsgroep "meer dan break-even". Het geproduceerde volume op 27 productielijnen ziet men graag met een derde stijgen, van de huidige 30 miljoen naar 40 miljoen liter.

Momenteel werken bij Glacio 425 mensen. Eind dit jaar wil men 75 banen hoger eindigen, vooral op productievlak. Volgens Van Springel heeft outplacementbegeleiding via een tewerkstellingscel zowat 80 procent van de ontslagen werknemers al opnieuw aan het werk geholpen.