VRT haalt vooropgestelde streefcijfers voor diversiteit

In 2013 zijn op de tv-zenders van de VRT 36,6% vrouwen en 6,8% nieuwe Vlamingen aan bod gekomen. Dat meldt de openbare omroep. Twee jaar geleden was dat nog respectievelijk 33,8% en 6,2% in 2012. Daarmee behaalt de openbare omroep de streefcijfers die door de beheersovereenkomst aan de VRT worden opgelegd: 33% vrouwen en 5% nieuwe Vlamingen.

De Diversiteitsmonitor is een onderzoek van de Universiteit Antwerpen en de KU Leuven in opdracht van de VRT-studiedienst, waarin het Vlaamse aanbod van de VRT-zenders een jaar lang werd onderzocht.

Bij Eén en Canvas steeg het aandeel nieuwe Vlamingen. Op Ketnet daalde het aandeel naar 6,1%. Dat heeft volgens de omroep vooral te maken met herhalingen van oude Ketnet-reeksen buiten primetime waarin minder aandacht aan kleur werd besteed.

De aanwezigheid van vrouwen in de programma's op Eén steeg van 34% in 2012 naar 35,8% in 2013. Canvas zond veel non-fictie uit en precies daar moet nog een grote inspanning worden geleverd: op Canvas kwam 29,1% vrouwen aan het woord. Ketnet (42%) en OP12 (40,2%) scoorden het best wat betreft het aandeel van vrouwen in hun programma's.

"Uit deze resultaten blijkt dat de inspanningen van de VRT inzake diversiteit stilaan hun vruchten afwerpen", zegt Karen Braeckmans, algemeen directeur Human Resources. "Tegelijkertijd zijn we ons ervan bewust dat diversiteit in het DNA krijgen van een organisatie een veranderingstraject vergt."

Voor het tweede jaar op rij reikte de VRT diversiteitstrofeeën uit in verschillende categorieën. Op die manier wil de openbare omroep programmamakers die creatief omspringen met diversiteit aanmoedigen. "Iedereen Beroemd", "Naar de Top", "Loslopend Wild" en "Karrewiet" ontvingen een trofee.