"Overheidsadministratie nog steeds traag en onzorgvuldig"

De federale overheidsadministratie werkt nog altijd traag, onzorgvuldig en maakt soms fouten. Tot die conclusie komt de ombudsman in zijn jaarrapport. De meeste klachten hebben te maken met Financiën en de Dienst Vreemdelingenzaken. Klantvriendelijkheid scoort dan weer beter.

Een blijvend probleem voor vele mensen is het foutloos invullen van de belastingbrief. Ombudsman Guido Herman pleit voor meer begrip bij de overheid. "Er zijn steeds meer maatregelen, zoals de energiebesparingen, die de overheid probeert te promoten. De burger is daar weinig mee vertrouwd en vult dat dan verkeerd in. Dat is een probleem dat we samen op de meest soepele manier moeten rechtzetten", aldus Herman op Radio 1.

Ook de Dienst Vreemdelingenzaken is een bron voor veel klachten. Zo bezocht de ombudsdienst zelf het open terugkeercentrum van Holsbeek en moest daar vaststellen dat kinderen er geen onderwijs kregen en onvoldoende speelruimte hadden. Dat is bovendien een schending van grondrechten.