Di Rupo gooit zich in de kiesstrijd - Véronique Lamquin

Het gebeurde zondag 23 maart, om 13 uur precies (de perfecte timing voor de tv, het scenario was tot in de kleinste details uitgewerkt). Elio Di Rupo kwam het Flageygebouw binnen. De wereldberoemde Studio 4 zat helemaal vol. De fanfare begon te spelen, het publiek kwam overeind. Er klonk een vurig applaus, de vlaggen gingen aan het dansen. Bedoeling van dit congres, het eerste en belangrijkste van de PS in deze campagne: de militanten mobiliseren, maar ook het beeld scheppen van een partij die strijdvaardiger is dan ooit.
labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Om dat te bereiken had de PS-machinerie alles gepland: de timing, de survival kit van de militant (rode ratel, rode vlag, rode bril, rode pen, rode hartvormige pin, rood sjaaltje). Applaus, zelfs met stampende voeten, onderbrak regelmatig de toespraken... Qua vorm was dit congres een succes. Ze waren niet met 4.500 zoals in Antwerpen voor de N-VA, begin februari. Maar de demonstratie dat de PS uit volle kracht campagne zal voeren, was overduidelijk.

Di Rupo is niet langer de scheidsrechter

De socialisten hebben nu ook hun boegbeeld: Elio Di Rupo is niet langer Premier, scheidsrechter boven de federale ploeg. Zondag hield hij de toespraak van een PS-voorzitter. Alleen sprak hij geen partijnamen uit, wat Laurette Onkelinx en Paul Magnette wel deden. Later, in een uitgebreid interview in het journaal van RTL, legde Di Rupo de PS-voorstellen uit. En plots is de campagne versneld. En wordt het leven van de regering bemoeilijkt. De meerderheid heeft het een beetje lastig de laatste dagen, de chaos rond de familienamen is daar een goed voorbeeld van.

PS tegen MR

In Franstalig België draait de campagne om twee partijen: PS en MR, een echt links-rechts debat. Charles Michel is erin geslaagd de inzet van de kiesstrijd te heroriënteren naar een keuze tussen het PS- of het MR-model. Heroriënteren want de PS, met Di Rupo op kop, profileerde zich eerst als de verdediging bij uitstek tegen de confederale N-VA. "De Franstalige kiezers stemmen niet voor de N-VA en zijn trouwens meer geïnteresseerd in fiscale hervorming, jobs, kwaliteit van het onderwijs..."

De MR begon dus zeer vroeg, eind vorig jaar, met allerlei voorstellen op tafel te leggen. Vooral de fiscale hervorming is het thema van de liberalen, die als eerste met concrete voorstellen kwamen, wat altijd een voordeel geeft in de campagne. De MR probeert nu ook duidelijk te maken dat de liberalen geen partner zijn voor de N-VA, een beeld dat toch regelmatig opduikt in Franstalig België. "N-VA is een partij van populisten, ik heb geen vertrouwen in die partij, N-VA heeft geen partner in Franstalig België", herhaalde Charles Michel nog dit weekend in Le Soir.

MR tegen PS

De MR richt met het fiscale project, maar ook met zijn andere voorstellen, alle pijlen tegen de PS. En de PS omgekeerd. De strijd gaat over de middenklasse. Sinds hij voorzitter van de MR is, doet Charles Michel er alles aan om het beeld van een de MR, partij van de rijken, bij te sturen en de MR als partij van de werknemers te profileren. De PS moet uiteraard ook op (een deel van) de middenklasse mikken, zonder de linkse achterban te verliezen aan de PTB. De strijd is dus zeer fel tussen die twee. Des te meer omdat de peilingen voor die twee grote partijen een nek-aan-nekrace voorspellen in Brussel, en dat de kloof kleiner wordt in Wallonië.

In zijn strategie probeert Charles Michel ook geen ruimte te geven aan de PS. Donderdag 14 maart hield Paul Magnette een persconferentie om 14.30 uur over de fiscale hervorming van de PS. Om 17 uur, diezelfde dag, hield de MR een "informele briefing" om de voorstellen van de PS aan te vallen. Dit weekend gaven de twee voorzitters interviews in Le Soir, een idee dat zeker niet van de PS kwam. En zondag hield de MR een congres dezelfde dag als de PS. Altijd om te vermijden dat de PS alle mediaruimte krijgt.

Moeilijke tijden voor CDH en Ecolo

"We hebben nog 63 dagen", zei Paul Magnette zondagnamiddag in het congres. "63 dagen om te overtuigen, om op het terrein naar de mensen te luisteren, om onze voorstellen uit te leggen". De PS weet dat de campagne uiterst moeilijk zal zijn, en zal het recept van 2009 opnieuw gebruiken. Toen verkeerde de PS, op een paar weken van de verkiezing, in een zwakke positie. Toen besloten ze alle krachten op het terrein in te zetten, geen huis in Wallonië dat geen bezoek kreeg van een PS-kandidaat. Deze keer hetzelfde dus. Bij de MR willen ze blijven hameren op hun voorstellen en hun boodschap.

Maar die twee zitten niet alleen op het politiek veld... Toch hebben zowel cdH als Ecolo alle moeite om aandacht te krijgen voor hun voorstellen. Tot nu toe, er blijven nog 60 dagen over.
 

(Véronique Lamquin is politiek commentator bij Le Soir.)

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.