Rekenhof heeft vragen bij financiering Oosterweel

Het Rekenhof heeft vragen bij de financiering van het Oosterweel-project. Zo is er nog onduidelijkheid over de toltarieven. Ook wordt het voor de toekomstige concessiehouder geen sinecure om tegen 2016 2 miljard euro externe financiering aan te trekken.

Op 14 februari koos de Vlaamse regering voor een geoptimaliseerd Oosterweeltracé voor het sluiten van de Antwerpse ring. Er werd o.a. beslist dat het geplande vrachtverbod in de Kennedytunnel sneuvelt en dat er een gedifferentieerde tol komt in de tunnels.

De regeringsbeslissing is voorgelegd aan het Rekenhof, dat zijn rapport nu donderdag zal voorstellen in het Vlaams Parlement. Volgens het Rekenhof zou er volgens de bijsturingen sprake zijn van een geraamde minderkost van 313 miljoen euro.

Het Rekenhof heeft wel vragen bij de geplande gedifferentieerde tol. Die moet nog juridisch onderzocht worden en getoetst aan de Europese tolrichtlijn. 

Daarnaast is het afwachten wat de beste tarieven zullen zijn om het verkeer te sturen en om de nodige tolinkomsten te garanderen. Die tolinkomsten moeten het project namelijk mee financieren. Eerdere ramingen spraken van 349 miljoen euro aan tolinkomsten per jaar, maar de tarieven voor de gedifferentieerde tol zijn nog niet vastgelegd.

Het Rekenhof waarschuwt ook opnieuw voor mogelijke moeilijkheden bij de financiering van het project. Zo zal de toekomstige concessiehouder zelf op zoek moeten gaan naar 2 miljard euro. Niet evident, vindt het Rekenhof.

"Het succesvol aantrekken van ongeveer 2 miljard euro externe financiering zonder gewestwaarborg lijkt geen gemakkelijke opdracht en zal afhankelijk zijn van de marktomstandigheden bij contractafsluiting", klinkt het.