"Financiële compensaties bij treinvertragingen zinloos"

Treinreizigers een vergoeding uitbetalen als compensatie voor vertragingen, is een zinloze onderneming. Dat heeft spoorbaas Jo Cornu gezegd in het Vlaams Parlement. De mankracht die nodig is om deze compensatie uit te kunnen keren, kost veel meer, legt Cornu uit. Het bericht staat te lezen in De Standaard.

De huidige regeling om spoorreizigers financieel te compenseren bij herhaalde vertragingen of een occasionele langdurige vertraging, heeft volgens Cornu weinig zin. Het administratieve systeem bij de NMBS is veel te log, zo blijkt, en kost daarom handenvol geld, meer zelfs dan de compensaties zelf. Cornu noemt het "een administratieve nachtmerrie die geen enkel effect heeft".

Cornu had het ook over de tariefaanpassingen bij de NMBS die gelinkt worden aan de stiptheid. Door de slechte stiptheidscijfers van de jongste jaren, zijn de tarieven daardoor relatief laag gebleven. Volgens Cornu zijn de huidige tarieven op langere termijn niet vol te houden. De NMBS zou de laagste prijzen hanteren van alle spoorwegbedrijven in West-Europa, maar tegelijk de hoogste vergoeding moeten ophoesten om de treinen te laten rijden op de sporen.

De oplossing ligt volgens Cornu in meer inkomsten. Dat hoeft niet per se om duurdere tickets te gaan: er zijn ook alternatieven zoals een beter commercieel beleid om meer reizigers te lokken, en bijvoorbeeld meer lege zitjes te vullen tijdens daluren. Cornu stelde ook het nut in vraag van het openhouden van kleinere stations. Hij vindt dat op dat vlak de politici keuzes moeten durven maken.

Voor Cornu zijn er twee opties: "Ofwel zoveel mogelijk mensen zo efficiënt mogelijk vervoeren. Ofwel kiezen voor een publieke dienstverlening waarbij het aanbod voorrang heeft, zelfs als er geen klanten zijn." Het eerste scenario heeft volgens de spoorbaas de beste kaarten, zowel om de financiële toestand van de NMBS als de dienstverlening op de grotere lijnen te verbeteren.