GSK en Universiteit Namen zijn meest aantrekkelijke werkgevers

GlaxoSmithKline (GSK) en de Universiteit Namen zijn de meest aantrekkelijke werkgevers in België. Dat blijkt uit een studie bij 15.000 personen in opdracht van Randstad. Daarmee zijn het farmabedrijf en de universiteit de laureaten van de veertiende editie van de Randstad Award. Voor GSK is het de derde keer dat het op de eerste plaats eindigt, na overwinningen in 2004 en 2008.

Maar liefst 58% van de respondenten die GSK kennen zouden graag tot heel graag bij het bedrijf werken. Daarmee haalt het bedrijf de hoogste score ooit in de Randstad Award. GSK haalt het voor Pfizer, Jan De Nul, Janssen Pharmaceutica (allemaal ex-winnaars) en Coca-Cola, de enige nieuwkomer in de top 5. Een opmerkelijke nieuwkomer in de top tien is RTBF. Ook Solvay keert na jaren afwezigheid opnieuw terug in de top 10.

Voor het eerst werden ook 36 bedrijven uit de social profit sector opgenomen in het onderzoek. Het gaat daarbij vooral om universiteiten, universitaire ziekenhuizen, mutualiteiten en vakbonden. In deze sector is het de Universiteit Namen die het nipt haalt met 52 % voor Universitair Ziekenhuis Saint Luc en de Universiteit Luik.

In de top tien staan alleen universiteiten en universitaire ziekenhuizen. Mutualiteiten en vakbonden zijn binnen de social profitsector minder aantrekkelijk als werkgever. Mutualiteiten hebben gemiddeld een aantrekkelijkheidsscore van 34%, vakbonden 25%.

Voor deze editie kregen nog twee andere bedrijven aan speciale award. Colruyt kreeg de Outperformer Award. Deze wordt uitgereikt aan het bedrijf dat het grootste positieve verschil laat optekenen inzake aantrekkelijkheid in vergelijking met de gemiddelde sectorscore.

Audi Brussels kreeg dan weer de Challenger Award omdat het bedrijf zijn aantrekkelijkheidsscore sinds 2008 spectaculair wist op te trekken met 23,5 procentpunten.

"War for talent"

Volgens Pieter Timmermans van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) zal een goed bedrijfsimago in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Uit een recente VBO-bevraging bij ruim 560 werkgevers is namelijk gebleken dat er een bijzonder harde "war for talent" aankomt.

"Eén op de vier bedrijven heeft in het afgelopen jaar vacatures moeten stopzetten wegens een gebrek aan kandidaten en 5,8% van het personeelsbestand gaat de komende jaren met pensioen. Het wordt voor bedrijven dus belangrijk creatief te zijn in het aantrekken van talent. De meeste doen dat al, met aanmoedigingspremies en glijdende werkuren of telewerk", zegt Timmermans.