"Geluidloze hybridebussen zijn een gevaar voor blinden"

"Eén van de grote voordelen van hybridebussen - het geluidloos rijden - is het grootste nadeel voor blinde en slechtziende weg- en busgebruikers. Zij horen de bus niet aankomen, vertrekken of voorbijrijden". Dat zegt het Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen. De vzw doet een oproep naar alle betrokkenen om dit niet uit het oog te verliezen.
BELGA/CLAESSEN

Met een knipoog naar de nieuwe campagne "Hij is te snel gegaan", waarmee het BIVV snelheidsduivels wil intomen, stuurt Het Slechtzienden en Blindenplatform Vlaanderen een eigen slogan de wereld in: "Hij is te stil gegaan".

Aanleiding is de goedkeuring door de Vlaamse regering van de aankoop van 123 hybridebussen door vervoersmaatschappij De Lijn. De vzw trekt aan de alarmbel omdat blinden en slechtzienden voor hun verplaatsing heel vaak afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en hun gehoor aanwenden voor hun veiligheid en oriëntatie. "En de hybridebus horen ze niet aankomen, vertrekken of voorbijrijden", klinkt het.

De Senaat keurde op 14 maart 2013 een Europese wet goed die stelt dat elektrische motorvoertuigen moeten voorzien zijn van een akoestisch voertuigwaarschuwingssysteem (AVAS). Via dit systeem wordt een geluidssignaal uitgezonden dat hoorbaar is voor alle voetgangers. Ook de bussen van De Lijn moeten aan deze nieuwe wetgeving voldoen, maar "daar is momenteel nog geen sprake van", aldus de vzw.

Het signaal komt op het goede moment, reageert De Lijn. "We delen deze bezorgdheid voor verkeersveiligheid en nemen de vraag mee in onze gesprekken met de constructeurs van hybridebussen", stelt de woordvoerster.