De vlucht MH370 is een maand vermist

Vandaag is het een maand geleden dat de vlucht MH370 met 239 passagiers van de radar is verdwenen. Aangezien de batterij van de zwarte doos slechts een maand zou werken, wordt de kans op een nieuw signaal steeds kleiner. Talrijke missies hebben tot nu toe nog geen concrete sporen opgeleverd. De zoekactie is ondertussen de duurste in de geschiedenis geworden.
AP2014

Op een laatste persconferentie in Perth laat Angus Houston, de Australische chef van de coördinatiegroep voor de zoekoperatie, weten dat er geen nieuw signaal is gedetecteerd na de twee veelbelovende signalen van de afgelopen dagen. Er is een exactere locatie nodig om een kleine onderzeeër eventuele brokstukken op de bodem te laten zoeken. "Als we geen signaal meer ontvangen, hebben we een zeer lange zoektocht op de bodem van de oceaan voor de boeg."

Het autonome onderzeevaartuig dat zich aan boord van het Australische schip "Ocean Shield" bevindt, heet de Bluefin. De onderzeeër scant de bodem van de oceaan tot 4.500 meter diepte met een sonarsysteem, in missies van 20 uur. Als de onderzeeër iets ongewoons detecteert, neemt een camera het werk over om in detail de omgeving te verkennen.

Maar de kans dat de zwarte doos van de Boeing 777 nog een signaal uitstuurt, wordt steeds kleiner. Het systeem heeft immers een batterij dat slechts een maand werkt, in theorie tot op vandaag dus.

Duurste vliegtuigzoekactie ooit

Er hangt een historisch prijskaartje aan de zoekactie. Enkel aan militaire versterking zou er de afgelopen maand al 44 miljoen dollar (32 miljoen euro) gespendeerd zijn. Dat is evenveel als wat er in twee jaar tijd uitgetrokken geweest is om de in 2009 gecrashte Air France-vlucht AF447 terug te vinden.

De totale kosten van de MH370-zoekactie zouden bovendien nog veel hoger liggen, naar schatting honderden miljoenen dollars. De grootste geldschieter is Australië, gevolgd door China en de VS. Maar liefst 26 landen dragen hun steentje bij met vliegtuigen, schepen, onderzeeërs en satellieten.