Nederlanders kunnen voortaan "retourpinnen"

In Nederland kunnen klanten van Rabobank in een bepaalde winkelketen "terug- of retourpinnen". Zo kunnen klanten hun geld teruggestort krijgen op hun rekening, in plaats van een tegoedbon of een terugbetaling in cash. Het gaat om een proefproject, maar wellicht zullen andere winkels en banken volgen.

Het is u wellicht ook al overkomen: u koopt een kledingstuk, maar u ontdekt thuis dat het toch niet helemaal is wat u ervan verwacht had. Dan stapt u terug naar de winkel en mits het tonen van het kassaticket krijgt u uw geld terug of u krijgt een tegoedbon.

Vanaf vandaag kan het in Nederland ook op een andere manier. Klanten van Rabobank (in België alleen een internetbank) kunnen in een bepaalde kledingketen hun geld terugkrijgen door hun bankkaart in de kaartlezer te steken (in Nederland heet dat pinnen). Een of twee dagen later staat het geld dan weer op de rekening.

Het terugpinnen is wel niet verplicht. Contant geld terugkrijgen of een tegoedbon kan ook nog. De klant die "terugpint" krijgt een "retourpinbon" mee als bewijs. Het is nog niet duidelijk of er ook in ons land plannen zijn om het retourpinnen in te voeren.