Scouts vinden reclame van Belgacom "onfatsoenlijk"

De scouts reageren verontwaardigd op de nieuwste reclameboodschap van Belgacom voor Proximus. In een videoclip is te zien hoe een aantal scouts geen afscheid kunnen nemen van hun vrienden en dan maar een beroep doen op hun gsm. De organisatie Scouts en Gidsen Vlaanderen stelt dat de reclame er gekomen is zonder overleg en vindt dat op zijn minst "onfatsoenlijk".

Scouts en Gidsen Vlaanderen neemt het niet dat haar kenmerken zoals uniform en logo's worden gebruikt in reclamevoering. "Het betreft immers een sterk maar kwetsbaar merk "scouting". Een instelling zoals Belgacom wordt verondersteld te weten dat voor dergelijke licenties een overeenkomst met de betreffende koepelorganisatie noodzakelijk is", luidt het. Zelfs een eventuele vrijwillige medewerking van plaatselijke scouts valt niet goed te praten.

Scouts en Gidsen Vlaanderen vraagt aan Belgacom om de verspreiding van de clip onmiddellijk stop te zetten en overweegt juridische stappen. De organisatie spreekt van "imagoschade". Intussen heeft Belgacom het reclamefilmpje van YouTube gehaald.