Staking bij toeleveranciers Volvo Cars van de baan

De staking bij Johnson Controls in Oost-Vlaanderen, een toeleveringsbedrijf van Volvo Cars in Gent, zal vanavond eindigen. Door de staking moest ook de productie bij Volvo Cars tijdelijk stilgelegd worden. Het is nog niet duidelijk wanneer de productie daar weer hervat kan worden. Ook bij een andere toeleverancier, DSV Solutions, werd een tijdje gestaakt.

Door de staking bij bij toeleveringsbedrijf Johnson Controls in Assenede was de nachtploeg bij Volvo Cars in Gent gisteren al technisch werkloos. Ook de middagploeg kon niet van start gaan. De directie van Volvo had nochtans wel de ochtendploeg opgeroepen om te komen werken.

"De ochtendploeg produceert momenteel wagens zonder autozetels, maar dat is een tijdelijke oplossing. De zetels zullen later worden ingebouwd, maar dat vereist stockageplaats voor de wagens en veel arbeid buiten het productieproces om. Daarom hebben we beslist om de middagploeg niet te laten komen", zei woordvoerder van Volvo Cars Mark De Mey eerder.

De directie van Volvo Cars besliste gisterenavond nog om de ochtendploeg toch op de roepen. "Geen ideale situatie, maar beter dan auto's te verliezen die we dringend nodig hebben om uit te leveren aan onze klanten."

Bij Johnson Controls zal de nachtploeg vrijdag weer aan het werk. "De arbeiders hebben het voorstel van de directie met een grote meerderheid aanvaard na afspraken over het terugbrengen van de werkdruk", zegt ABVV-secretaris Nico Reyns. Ze staakten omdat ze ontevreden waren over de werkdruk.

Ook bij een andere toeleverancier van Volvo Cars, DSV Solutions, heeft een deel van de arbeiders vanmorgen gestaakt. DSV levert vooral kleinere stukken aan Volvo. De staking ging onder meer over zaterdagdiensten. Intussen is iedereen daar weer aan het werk.

Het is nog niet duidelijk wanneer de productie bij Volvo Cars weer hervat kan worden. Verwacht wordt dat de nachtploeg opnieuw aan de slag zal kunnen gaan.