Start campagne tegen cyberhaat

Vlaamse jongeren hebben met een "talentenmarkt" in Brussel de campagne "No Hate" tegen cyberhaat afgetrapt. De campagne voor en door jongeren moet online beledigen en pesten mee helpen terugdringen. Ze wordt georganiseerd door de jongerenafdeling van de Raad van Europa en wordt gesteund door de Vlaamse jeugdwerkverenigingen Tumult, Jong & van Zin en Mediaraven.

Met de slogan "Surf mee op talent" wil de campagne jongeren stimuleren hun eigen talenten te ontdekken en in de verf te zetten. Dat gebeurt op een "talentenmarkt". De achterliggende gedachte is dat iemand die zich bewust is van zijn talenten zich beter in zijn vel voelt, en dat andermans talent erkennen er toe leidt dat je die persoon niet zo snel zal beledigen of pesten.

In het kader van de "No Hate"-campagne werd in samenwerking met Jong & van Zin en Tumult de Toolbox ontwikkeld, een educatief pakket voor jongeren en hun begeleiders. De Toolbox bevat verschillende opdrachten en werkvormen, die zowel online als offline toepasbaar zijn, en moet jongeren doen stilstaan bij de rol en de impact van hun gedrag online.

De "talentenmarkt" vormt alleen het startschot van de "No Hate"-campagne. Zo komt er een heus "No Hate"-onlineplatform en zullen jongeren deze zomer sensibiliseringsacties doen op verschillende festivals. Dit najaar pakt de campagne tot slot uit met vier filmpjes.