"Mobiliteitsplan van N-VA in Antwerpen is onbegrijpelijk"

In Antwerpen zijn de oppositiepartijen Groen en SP.A niet te spreken over het plan van schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) om fietsers in Antwerpen te doen uitwijken naar parallelwegen, om voorrang te geven aan openbaar vervoer en personenwagens. "Het mobiliteitsplan van de N-VA is achterhaald, onbegrijpelijk, en onrealistisch", klinkt het. Ook de VAB noemt het voorstel "niet zo verstandig".

Schepen Koen Kennis is gisteren in het ATV-programma "Wakker op zondag" dieper ingegaan op het voorontwerp voor het mobiliteitsplan voor de stad. Dat plan moet de auto in het stadscentrum opnieuw een belangrijkere plaats geven.

Concreet wil Kennis in bepaalde straten afstappen van het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en dan pas de Personenwagen). "In een aantal straten ga je zorgen voor goede doorstroming voor openbaar vervoer en de auto", aldus Kennis. "Waar het kan, zullen er fietspaden zijn. Waar het niet kan, zal de fiets parallel aan die straten een goede verbinding hebben." Kennis haalde daarbij de Turnhoutsebaan, een belangrijke verkeersader in de stad, als voorbeeld aan.

De oppositiepartijen zijn niet te spreken over de nieuwe mobiliteitsaanpak. Volgens SP.A denkt het stadsbestuur niet aan de bewoners van die Turnhoutsebaan die de fiets willen gebruiken. "De belangen van de bewoners worden ondergeschikt gemaakt aan zij die met de wagen door de stad willen", aldus Bart Martens (SP.A).

Groen verwijt Kennis dat hij geen keuzes wil maken. "De plaats in de stad is beperkt, zo eenvoudig is dat", klinkt het. "Als we niet voluit gaan voor duurzaam vervoer staan we over vijf jaar nog meer stil dan nu. Experts hebben al brandhout gemaakt van het mobiliteitsplan." De partij wijst ook op de openlijke kritiek van coalitiepartner CD&V op wijzigingen aan het STOP-principe.

Ook de Vlaamse Automobilisten Vereniging (VAB) noemt het voorstel van Kennis "niet zo verstandig". "In een stad heb je juist zeer veel korte autoverplaatsingen, waar de fiets een flexibel en goedkoop alternatief is", zegt Maarten Matienko. "Je moet dus eigenlijk in een stad de fiets promoten in plaats van dat af te bouwen."