"Mensen boven 30 die met bus rijden, zijn mislukt in het leven"

Het verkeer in de Britse hoofdstad gaat de komende twee weken ontwricht worden door stakingen. Gisteravond laat begon de jongste 48 urenstaking in een serie van vele. Correspondente Lia van Bekhoven vertelt er meer over.
AFP

Mensen boven de dertig die met de bus reizen, zijn mislukt in het leven. Waar die uitdrukking vandaan komt, is onduidelijk. Britse Conservatieven ontkennen tenminste dat hij uit de mond kwam van ene Margaret Thatcher.

Maar hij gaat sowieso niet op als het Londense metropersoneel het bijltje er weer eens bij neergooit. Op die dagen is iedere pendelaar, boven en onder de dertig, kinderlijk dankbaar voor een plekje in de bus.

Het is niet voor het eerst dit jaar dat metropersoneel staakt. Sinds "London Underground" plannen introduceerde om de stations te moderniseren, hebben de bonden de hakken in het zand gezet.

Het sluiten van loketten ten gunste van kaartjesmachines zou honderden banen kosten. Het loon van personeel dat zou worden ingezet om passagiers in de stationshallen te adviseren, zou kelderen terwijl dat van bedrijfsleiders zou stijgen.

De metro ligt niet helemaal plat. Een aantal lijnen is vandaag nog in gebruik, zij het minder frequent dan normaal. Een vroege schatting suggereert dat ongeveer 50 procent van alle metrotreinen rijden. Extra bussen en boten zijn ingezet en kantoormedewerkers hebben zich ontpopt als "ambassadeurs" die buiten de stations passagiers informeren.

Belofte om "Londen draaiende te houden"

Reizigers zijn geadviseerd om apps en live blogs te raadplegen over alternatieve routes. Het advies luidt om op een gemiddelde reis van een uur naar de werkplaats, er nog eens zestig minuten bij te tellen.

Het Londense vervoersysteem, dat dagelijks drie miljoen passagiers in de ondergrondse vervoert, heeft beloofd "Londen draaiende te houden". Ze heeft werkgevers gevraagd flexibele werktijden te hanteren en kledingcodes te versoepelen voor degenen die proberen met de fiets de chaos te omzeilen.

In de Londense kranten legt "London Underground" in paginagrote advertenties uit waarom stations "centra voor klantenservice" moeten worden, met extra medewerkers in stationsruimten. Het heeft plechtig beloofd geen enkel personeelslid te ontslaan en ook niet hoeven te ontslaan, omdat 600 medewerkers geopteerd hebben om vrijwillig op te stappen.

Een nieuwe, driedaagse staking staat al gepland voor het volgende weekeinde. Het zal de druk nauwelijks opvoeren. "London Underground" is vastbesloten de technologische wijzigingen door te voeren. Voor de Londense passagier, die iedere tegenslag op verkeersgebied beschouwt alsof het een kleine Blitz is, zit er niks anders op dan de chaos op straat met een mengeling van irritatie en flegmatiek te ondergaan.

AFP