Open VLD verkiest ander Oosterweeltracé dan Antwerpse coalitiepartners

Het tracé Oosterweel-Noord, de verbinding A102 en de overkapping van de Ring: dat is volgens Open VLD de beste oplossing voor het verkeersinfarct. Daarmee neemt de partij afstand van haar Antwerpse coalitiepartners N-VA en CD&V, schrijft Gazet van Antwerpen.

Antwerps boegbeeld Annemie Turtelboom neemt nadrukkelijk afstand van het BAM-tracé voor de Oosterweelverbinding. "De piste die actiegroepen zoals stRaten-generaal naar voren schuiven, sluit naadloos aan bij wat Dirk Van Mechelen zegt", vindt Turtelboom. "De keuze voor het tracé Oosterweel-Noord, gekoppeld aan de onmiddellijke realisatie van de tangent A102 en de overkapping van de Ring is de beste oplossing."

Oosterweel-Noord is een variant op het BAM-tracé die op de rechteroever niet de verbinding maakt met de Ring bij het Sportpaleis, maar met een meer noordelijke tunnel via de Noorderlaan aantakt bij het knooppunt A12/E19 in Ekeren. De A102 is een nieuwe verbinding tussen Ekeren en Wommelgem, die de Ring gedeeltelijk moet ontlasten.

Met haar keuze voor Oosterweel-Noord neemt Open VLD voor het eerst openlijk afstand van het standpunt van het Antwerpse stadsbestuur, waarvan de partij zelf deel uitmaakt, al ontkent Annemie Turtelboom dat. "In het bestuursakkoord staat dat het Vlaanderen is dat de keuze moet maken voor een tracé. Het stadsbestuur heeft die bevoegdheid niet."

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) zegt er niet wakker van te liggen. "Dit is een vervolg van het gezamenlijke pleidooi van Open VLD en Groen voor een nieuwe studie", reageert hij. "Als burgemeester zeg ik: het stadsbestuur heeft een positief advies over het BAM-tracé overgemaakt aan de Vlaamse regering. Dat was unaniem, dus ook namens Open VLD."

Meest gelezen