"Mensen kopen niet langer een volledige krant voor één artikel"

De Standaard en waarschijnlijk ook Humo zullen binnenkort beschikbaar zijn via het nieuwe internetplatform Blendle in Nederland. Dat heeft oprichter Alexander Klöpping vanavond gezegd in "Terzake". Via Blendle kunnen gebruikers afzonderlijke artikels aankopen in plaats van een volledige krant. Klöpping hoopt met de dienst later ook naar België te komen.

Het nieuwe platform werd onlangs opgericht door Klöpping en Marten Blankesteijn, beiden journalist. "Het idee kwam er toen Maarten merkte dat nauwelijks iemand van zijn voetbalclub zijn artikels las", zegt Klöpping in "Terzake". "Dat betekende ofwel dat ze slecht zijn ofwel dat ze de mensen niet op een juiste manier bereiken. We gingen ervan uit dat het het laatste moest zijn."

"De meeste mensen hebben thuis één krantenabonnement", gaat hij voort. "Er is gewoon het geld en de tijd niet om meerdere abonnementen te nemen. Daardoor lezen ze ook maar één krant, wat jammer is."

De werking van Blendle is eenvoudig. Via de applicatie kun je nog steeds op een klassieke manier door de verschillende kranten bladeren. Door een artikel aan te klikken, koop je het. Prijs: tussen 0,10 en 0,30 euro. "Wij zijn ervan overtuigd dat als je het makkelijk maakt om artikels aan te kopen, dat mensen dat ook gaan doen", klinkt het. "Momenteel is de gemiddelde krantenlezer 40 jaar. Dat doet pijn. Mensen kopen niet langer een hele krant voor één artikel. Net zoals ze geen hele cd kopen voor één nummer."

Wat vinden Vlaamse krantenmakers?

De Vlaamse krantenmakers zijn iets terughoudender over het idee. "Blendle was tot nog toe een succes omdat het om een proefproject ging waarbij mensen niet moesten betalen", zegt Caspar Van Rhijn, directeur innovatie van Het Mediahuis (dat onder andere Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen bezit). "Ik ben wel benieuwd naar hoeveel mensen effectief willen betalen."

Ook Liesbeth Imbo, adjunct-hoofdredacteur van De Morgen, is terughoudend. "Het lijkt heel goed gevonden", zegt ze. "Maar ik vraag mij af of je zo een iTunes-model zomaar kunt vertalen naar kranten. Ik weet niet of mensen 's ochtends de tijd gaan hebben om alles te bekijken en uiteindelijk te beslissen wat ze zullen kopen."

"Hoop ook naar België te komen met Blendle"

De terughoudendheid is volgens Klöpping niet nodig. "Ondertussen zijn we vijf dagen bezig en we zien dat duizenden mensen ook effectief betalen voor artikels. We hebben ondertussen zo'n 40.000 gebruikers." Ook op het probleem dat Imbo aanhaalde, heeft de ontwikkelaar een antwoord. "Je kan mensen gaan volgen die jij interessant vindt die op hun beurt artikels gaan delen. Zij kunnen al een eerste selectie maken voor jou."

Klöpping maakte ook bekend dat binnenkort De Standaard en waarschijnlijk ook Humo beschikbaar zullen zijn voor de dienst in Nederland. "Uiteindelijk hoop ik ook naar België te kunnen komen met Blendle."

Maar ook Van Rhijn van Het Mediahuis zal het initiatief in Nederland volgen. "Als het in Nederland een succes blijkt, zullen we kijken hoe we daarmee omgaan. Misschien starten we zelf met iets gelijkaardigs voor onze kranten."