Touring: "Maak eens werk van slimme verkeerslichten"

De meeste verkeerslichten op onze gewestwegen zijn slecht op elkaar afgestemd. Dat zegt de automobilistenvereniging Touring na een eigen onderzoek. Touring testte honderd Belgische gewestwegen uit. Op maar zeven daarvan konden auto's vlot doorrijden, bij de andere stonden ze vaak stil voor het rode licht.

Touring voerde drie jaar geleden een soortgelijk onderzoek uit. Toen scoorden onze wegen abominabel slecht: op maar drie van de honderd geteste wegen kon er toen goed doorgereden worden.

Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat de situatie amper verbeterd is: zeven van de honderd geteste wegen kregen een positieve evaluatie van Touring.

Bovendien stelde de organisatie vast dat "wegen die vroeger wel vlot liepen nu slechter zijn door de installatie van bijkomende verkeerslichten". Op de N127 tussen Diest en Geel doen auto's er op een bepaald traject nu 21 minuten over terwijl dat vroeger 9 minuten was, geeft Touring als voorbeeld.

Volgens een eerder uitgevoerd onderzoek in opdracht van Touring en Febiac zijn slecht afgestelde lichten "verantwoordelijk voor 6.250 verliesuren per jaar en per kruispunt en 8 procent meer verbruik en vervuiling". Onze lichten zijn niet alleen slecht afgesteld, zegt Touring, er staan er ook te veel, vindt de organisatie.

Touring wijst erop dat ons land "hopeloos achterop loopt", "daar waar al onze buurlanden al jaren intensief investeren in verkeerslichten die de verkeerscirculatie vlotter laten verlopen". De organisatie roept de volgende overheden op om eindelijk werk te maken van "slimme" verkeerslichten die zich automatisch afstellen op basis van de verkeersintensiteit van het moment en de plaats.