"Wie is die halfnaakte gespierde trommelaar?"

Het was niet echt een opwindend Songfestival, dat van vorig jaar. En dus zochten sociale media naar een manier om toch enige animo in het jaarlijkse muziekgebeuren te brengen. Die animo werd in gang gezet door de Britse twitteraars, die in de ban geraakten van een Ierse achtergronddanser, "helemaal in de macho-stijl van "Game of thrones" of "Spartacus", een visioen van adembenemende schoonheid”. Het leidde een tijdlang tot een "Twittergasm", een orgasme via Twitter zeg maar, zoals het Britse dagblad The Independent het uitdrukte.

"Na een parade van saaiheid en na mijn vierde biertje, zag ik plots iets verschijnen in een van mijn ooghoeken. En ja hoor, de rest van Europa zag het ook", merkte de Britse journalist en radioproducer Andy West op in de aanloop van de finaleavond 2013.

Niet de Ierse inzending Ryan Dolan, maar een van zijn achtergronddansers ("Niemand had oog voor de anderen op het podium") werd plots het middelpunt van de internetbelangstelling: "Wie is die gespierde drummer?" en "Hoe kan ik zijn drumtoestel worden?"

Zelfs "50 shades of grey"-schrijfster, E.L. James, twitterde over de "in leder geklede halfnaakte trommelaar, inclusief tatoeages". Het deed de Irish Mirror besluiten dat de danser "een van de topfavorieten van de vrouwelijke kijkers geworden is".

Nieuwsmedia ontdekten al snel dat het ging over de 24-jarige Colm Farrell, danser en drummer van beroep, met optredens in de VS, Frankrijk en Duitsland achter zijn naam. Zijn grote voorbeelden waren Larry Mullen, drummer bij U2, en Brian Downey, drummer bij Thin Lizzy. "Dit festival is een droom die werkelijkheid wordt, omdat ik kan dansen en drummen tegelijkertijd", vertelde hij aan TV3.

Farrell werkt intussen naarstig verder aan zijn carrière. Zo was hij rond de jaarwisseling nog te zien in de musical "Beauty and the beast" in het Olympia Theatre in Dublin.

"Het kwijlen ten gevolge van Colm was een vreugde die we nooit bereikt hadden met alleen maar de abominabele muziek", besloot West.

Maar de hype bleek snel uitgewerkt. Terwijl de Ierse inzending zich nog vrij makkelijk voor de finale wist te plaatsen, was het verdict in de finale keihard: allerlaatste. Let dus niet op de muziek, maar op het fysieke vertoon van de danser met de lichte stoppelbaard:

Dinsdag krijgen we eindelijk het antwoord op de vraag die op eenieders lippen ligt: "Hadden we niet beter 2 Fabiola naar Denemarken gestuurd?" Axel Hirsoux moet dan het Europese publiek zien te overtuigen met zijn "Mother".

lees ook