"Wij brouwen bier, zij brouwen alleen marketing"

Als u een buitenlander vertelt dat u Belg bent, dan liggen enkele culinaire associaties met ons land voor de hand. We staan onder meer bekend voor onze chocolade, wafels, frieten, maar zeker ook voor onze bieren. Volgens enkele ongeruste brouwers komt dat vloeibaar stukje erfgoed stilaan in de verdrukking. Commerciële belangen bij grote bedrijven zouden het al te vaak halen van de kneepjes van het ambacht. Dat beweren ongeruste brouwers in een open brief in Le Soir.
AP2004

Ons Belgisch bier is een product dat zowel binnen als buiten onze landsgrenzen op veel fans kan rekenen. Toch maakt een groepje artisanale brouwers zich in een open brief aan de krant Le Soir zorgen over de toekomst van de sector. Een steeds kleinere groep bedrijven met louter commerciële doeleinden zou de reputatie van onze bieren in gevaar brengen.

De artisanale bierbrouwers richten hun pijlen vooral op de grote bedrijven die bieren verkopen die ze niet langer zelf brouwen. De bieren worden simpelweg aangekocht bij brouwers die enkel nog produceren in opdracht van die bedrijven, en niet altijd wordt dat correct vermeld op het etiket. De steeds slinkende groep ambachtelijke brouwers plooit zich daarom noodgedwongen terug op de Belgische markt, wat geen goede zaak is voor de kwaliteit van het product.

De vraag naar Belgisch bier blijft immers zowel in ons land als buiten onze grenzen toenemen. Om de twee weken opent een nieuwe Belgische brouwerij zijn deuren, hoewel in drie kwart van die bedrijven het gerstennat nooit daadwerkelijk geproduceerd wordt. Toch krijgen ze door slimme marketingtechnieken aanzienlijk wat aandacht, opnieuw iets waar kleine, artisanale brouwers zich zorgen om maken.

Nood aan tegengewicht tegen grote marketingcampagnes

De brouwers verduidelijken in hun open brief dat dit fenomeen niet nieuw is, maar dat grootse reclamecampagnes die de kleinere brouwerijen als "misleidend" beschouwen, dat zeker wel zijn. "We hebben genoeg van deze oplichterij", zegt Yvan De Baest van de Zennebrouwerij in Le Soir. "Wij investeren zwaar in ons ambacht terwijl de zelfverklaarde brouwers geen enkele investering doen en alleen maar marketing brouwen."

De brouwers maken zich ook oprecht zorgen over de kwaliteit van ons bier. Door het terugdringen van het ambachtelijk proces zouden verschillende biersoorten ook steeds gelijkaardiger gaan smaken. En laat die veelheid aan biermerken en smaken nu net een van de redenen zijn waarom ook buitenlanders zo verknocht zijn geraakt aan een Belgisch biertje.

De reputatie van ons bier is volgens de traditionele brouwers dus in gevaar. Ze vrezen dat het label "made in Belgium" binnenkort niets meer dan een uitgehold begrip is. Ze vragen een signaal van de overheid. Maar Sven Gatz, voorzitter van de Belgische Brouwers, ziet het niet zo somber in. "Die bedrijven die vooral de commerciële belangen nastreven zijn in de minderheid wat geproduceerde hectoliters betreft, maar we moeten wel het debat voeren en duidelijk zeggen waar het op staat."

Het recente voorstel om Belgisch bier als immaterieel erfgoed te laten erkennen bij Unesco lijkt een stap in de goede richting, maar dat zou gelden voor alle biersoorten, ook degene die niet meer op de traditionele manier worden geproduceerd. Hoe de bewustwording van de belangrijke brouwtraditie dan wel in de verf gezet kan worden, blijft een open vraag.