Commerciële bedienden Brussel-Zuid leggen even spontaan het werk neer

Vanmorgen is een spontane staking uitgebroken bij de commerciële bedienden van spoorwegmaatschappij NMBS in het station van Brussel-Zuid. Het personeel klaagt over de vele technische mankementen in het station en de hoge werkdruk. Om 12 uur ging het personeel opnieuw aan de slag. Zo'n anderhalf uur lang waren de loketten niet open.
(Archief)

Rond 10.30 uur legde het voltallige team van commerciële bedienden in het station Brussel-Zuid het werk neer. De vele technische mankementen, onder andere de trage printers, zorgen voor gefrustreerde treinreizigers die zich dan weer op het personeel afreageren. Daarnaast is de hoge werkdruk een probleem.

"Wij eisen meer menselijkheid", zegt Brecht Vandermeiren van ACOD. Bovendien stuit het de bedienden tegen de borst dat de directie het gebruik van de ticketautomaten aanmoedigt door systematisch minder loketten open te stellen voor de reizigers.

Naar een concrete aanleiding voor de staking heeft ook Vandermeiren het raden, maar mogelijk speelt een technisch defect aan de automaten van gisteren een grote rol. "De automaten printten gisteren geen tickets meer. Ook dan reageren de reizigers zich af op het personeel. Dat was mogelijk de druppel."

Nadat de bedienden het werk neerlegden, vond er een overleg plaats met de lokale directie. Die zal op haar beurt de grieven van het personeel overbrengen naar hogerhand. "We hopen morgen eindelijk een oplossing te krijgen", zegt Vandermeiren.

Door de staking waren er anderhalf uur geen loketten open en moesten de reizigers allemaal via de automaten passeren, bevestigt Bart Crols, woordvoerder van NMBS.