"Wathelet had van het spreidingsplan moeten afblijven"

De plannen van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) om de vluchtroutes van de luchthaven van Zaventem te wijzigen om de zuidrand van Brussel te ontzien, zijn "onaanvaardbaar" en "niet rechtsgeldig". Dat heeft Eric Van Rompuy (CD&V), Vlaams Parlementslid en schepen in Zaventem, gezegd in "De ochtend".

Staatssecretaris Wathelet paste onlangs de vluchtroutes van de luchthaven van Zaventem op eigen initiatief aan om zo de twee Brusselse gemeenten Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambrechts-Woluwe wat te ontlasten. Die aanpassing lokte echter heel wat protest uit in delen van Brussel omdat op die manier gemeenten als Etterbeek, Watermaal-Bosvoorde en Oudergem meer vluchten op en boven hun dak kregen.

Daarom besliste Wathelet om de vluchtroutes opnieuw aan te passen, om zo de Brusselse zuidrand te kunnen ontlasten. Maar daardoor verschuift het protest naar de noordrand en naar gemeenten als Grimbergen en Zaventem.

Fragiel evenwicht

Eric Van Rompuy, schepen in Zaventem, vindt de aanpassingen door Wathelet onaanvaardbaar. Volgens Van Rompuy heeft Wathelet zichzelf in de problemen gewerkt en had hij van het oorspronkelijke spreidingsplan-Schouppe moeten afblijven.

"Er is een heel fragiel evenwicht gemaakt door Etienne Schouppe als staatssecretaris, dat twee jaar geleden in voege is getreden. Iedereen had zich daar eigenlijk bij neergelegd", reageerde Van Rompuy in "De ochtend".

Van Rompuy begrijpt het protest uit de Brusselse zuidrand wel, maar vindt dat Wathelet dat geheel aan zichzelf te danken heeft door eerst ten voordele van de twee Woluwes aan het spreidingsplan te morrelen.

De schepen is het eens met de Vlaamse vicepremiers in de federale regering die vinden dat het dossier op de tafel van de ministerraad besproken moet worden. Maar daarnaast is er ook overleg nodig met de Vlaamse regering, geeft hij aan. De staatssecretaris kan niet eenzijdig wijzigingen aanbrengen aan het plan, vindt Van Rompuy. "Dit is onaanvaardbaar en niet rechtsgeldig."

Van Rompuy betreurt de hele heisa. "We waren er eindelijk in geslaagd om dit dossier politiek te ontmijnen", zucht hij. Hij geeft wel toe dat er destijds één fout is gemaakt: "We hadden het plan in een wet moeten betonneren, maar onder druk van de Franstaligen is dat niet gebeurd. Bijgevolg bestaan er nu marges om bepaalde dingen te doen."

"Onverdoken sollicitatie voor een ontslag"

Ook de N-VA uit felle kritiek op Wathelet. "In een periode van lopende zaken, zonder de controle van het parlement dat ontbonden is, ingrijpende wijzigingen aanbrengen in zo'n gevoelig dossier als de vliegroutes, is een onverdoken sollicitatie voor een ontslag", zegt N-VA-Kamerlid Ben Weyts.

"Ik stel voor dat CD&V en Open VLD hun collega op zijn wenken bedienen in plaats van wat te blazen en te dreigen. Voor zulke spelletjes is nu eenmaal geen plaats in een regering", aldus Weyts.

Volgens Weyts "misbruikt" Wathelet zijn regeringsfunctie "om zichzelf en zijn partij nog eens snel te profileren vlak voor de verkiezingen". "Hij is niet eens bijster origineel door simpelweg de stunt van toenmalig staatssecretaris Isabelle Durant in 2003 nog eens dunnetjes over te doen", besluit de N-VA'er.

Volgens Vlaams Belang passen de plannen van Wathelet in een "doelbewuste strategie" om het draagvlak voor de luchthaven te verkleinen. "Zij zeggen dit zelfs onverbloemd: op 16 april pleitte Wathelet openlijk voor de verhuis van alle cargoactiviteiten naar de luchthaven van Bierset bij Luik."

"Intussen is het oorverdovend stil in het kamp van de Vlaamse regering", klinkt het bij Vlaams Parlementslid Joris Van Hauthem en senator Bart Laeremans. "Brussel spant nieuwe procedures aan, maar van de Vlaamse minister-president horen we niets. Wanneer schiet die eindelijk in actie?"