Dode hoek maakt veel minder doden

Hoewel de dodehoekspiegel op vrachtwagens al tien jaar verplicht is, daalt het aantal dodehoekongevallen en doden pas de laatste jaren fors. De sensibiliseringscampagnes beginnen eindelijk hun vruchten af te werpen.

Tussen 2007 en 2009 vielen er nog 19 doden bij 171 dodehoekongevallen. Tussen  2010 en 2012 was dat aantal afgenomen tot 106, waarbij 3 doden en 106 gewonden vielen. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) die De Standaard kon inkijken. Het BIVV spreekt van een "structurele daling".

"We danken de daling vooral aan de informatie en de sensibilisering die vanuit de sector komt, hoe chauffeurs een dodehoekspiegel moeten afstellen bijvoorbeeld", zegt Karin Genoe van het BIVV. "Een ander element is de informatie en communicatie die gebeurd is naar fietsers, lesmateriaal dat ontwikkeld is voor leerkrachten en informatie rond de gevaren van de dode hoek die in scholen gegeven is."

De dodehoekspiegel op vrachtwagens is al sinds 2003 verplicht, maar leek de eerste jaren weinig resultaat op te leveren. "De blijvende sensibiliseringscampagnes blijken eindelijk hun nut te hebben", zegt Benoit Godart van het BIVV. Er wordt steeds meer gehamerd op het gevaar van de dode hoek, zowel op scholen als in de transportsector.

"Transport en Logistiek Vlaanderen bezoekt jaarlijks honderd basisscholen", klinkt het bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), die deze regeerperiode 20 spiegelafstelplaatsen heeft laten aanleggen. Daar kunnen chauffeurs met behulp van vakken op de grond en een instructiebord hun spiegels correct afstellen.