SP.A droomt van een Skytrain in Brussel

Als het van SP.A afhangt, krijgt Brussel een Skytrain, een soort monorail die het Brusselse Noordstation moet verbinden met het nieuwe voetbalstadion. "Een Skytrain is sneller dan een tram, stiller dan een bus en goedkoper dan een metro", zegt Pascal Smet, lijsttrekker van SP.A in Brussel.
De Skytrain zou er zo ongeveer uitzien (simulatie van SP.A Brussel).

Om de fileproblematiek en mobiliteitsuitdagingen in de hoofdstad aan te pakken, lanceerde SP.A Brussel al een reeks voorstellen. Die gaan van extra voetgangerszones tot bijkomende tramlijnen en 50 kilometer aan fietssnelwegen.

De partij voegt daar nu een opvallend voorstel aan toe: de Skytrain. Het gaat om een soort monorail of metro in de lucht, die het Brusselse Noordstation via Tour&Taxis en De Heizel verbindt met het geplande nieuwe voetbalstadion.

Volgens de Vlaamse socialisten heeft zo'n Skytrain tal van voordelen. "Hij rijdt overwegend boven de grond en kan even snel als een metro grote vervoersstromen aan. Hij wordt veel sneller gebouwd en is meer dan 2 keer goedkoper. Bovendien is bovengronds openbaar vervoer een stuk positiever voor de leefbaarheid en de uitstraling van een stad", luidt het.

"We hebben grondig nagedacht over een Skytrain voor Brussel. Als je weet dat een Skytrain moeilijk en langdurige infrastructuurwerken vermijdt, als je weet dat het een zeer milieuvriendelijk en stil alternatief is om veel mensen veilig te vervoeren, dan kan je alleen maar voor zijn", besluit Smet.

lees ook