"Nieuwe dienstregeling NMBS schrapt veel vroege en late treinen"

De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die in december van kracht wordt, gaat ten koste van veel vroege en late treinen. Dat melden reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop donderdag in een gezamenlijk persbericht. "Op veel lijnen worden de treinen beter gespreid en er komen bijvoorbeeld meer rechtstreekse treinen naar de luchthaven, maar wat de NMBS er niet bij vertelt, is dat veel vroege en late treinen worden afgeschaft", klinkt het.

De laatste trein uit Leuven naar Waver zal vanaf december om 21.18 uur vertrekken, in plaats van om 22.28 uur, aldus de organisaties. Wie naar Merchtem, Asse, Opwijk, Lebbeke en tal van kleinere stations wil, kan nu nog om 23.19 uur uit Brussel-Centraal vertrekken, vanaf december wordt dat 21.41 uur. Brussel wordt daarmee ook de enige Europese hoofdstad waar na 23 uur geen stoptreinen meer rijden.  Vanuit Zaventem en Kortenberg kan je binnenkort pas om 07.18 uur in Leuven aankomen, "erg laat voor een werkdag". Ook de rechtstreekse treinen Luik-Hasselt-Antwerpen en Denderstreek-Brussel verdwijnen.

De voorbije maanden maakte NMBS al delen van haar nieuwe spoorplan bekend. Zo bleken er onder meer rechtstreekse treinen richting de luchthaven bij te komen, wat met groot enthousiasme werd onthaald. Nu blijkt dus dat er vele vroege en late treinen worden afgeschaft, waardoor het aantal gereden treinkilometers na december gelijk kan blijven. "Dat staat in schril contrast met de mobiliteitsvraag die in het hele land blijft groeien." Het vervoersplan biedt hier geen antwoord op, want "infrastructuurbeheerder Infrabel belast elke (bijkomende) trein die op haar netwerk rijdt". Brusselnieuws meldt dat Infrabel zelfs 2,5 keer zoveel rekent als zijn collega in Nederland.

De verenigingen hekelen ook het schrappen van overstapvrije verbindingen, het verlagen van de frequentie, het alsmaar trager worden van de treinen en het veronachtzamen van kleinere stations of stopplaatsen in de buurt van grote stations.

De drie verenigingen eisen dat de NMBS zijn volledige spoorplan onmiddellijk bekendmaakt en zo "zijn klanten ten minste tijdig informeert". Bij de volgende federale regering dienen een volwaardig mobiliteitsbeleid en bijbehorende middelen bovenaan op de agenda te komen.