De Lijn stuurt boete naar ouders verkeersslachtoffer

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft een boete van 110 euro gestuurd naar de ouders van een man die enkele maanden geleden overleed bij een verkeersongeval. De Lijn wil een vergoeding voor de vertraging die het ongeval veroorzaakte.

Het dodelijke ongeval vond een paar maanden geleden plaats in Hoboken. De weg werd toen een kwartier afgesloten en daardoor moest ook een bus van De Lijn omrijden. De maatschappij raamt de schade op zo'n 110 euro, en die rekening stuurden ze op naar het slachtoffer.

De ouders van het slachtoffer reageren geschokt. "Na zo'n dramatisch ongeluk is elke brief aan je kind er een te veel," vertelt moeder Nicole De Backer aan De Morgen. "Maar deze brief sneed recht door mijn hart. Weten ze bij De Lijn dan niet dat mijn zoon bij dat ongeval is overleden?"

"Kunnen niet anders"

De Lijn heeft alle begrip voor hun reactie, maar zegt dat het niet anders kan. "Het is voor ons onmogelijk om de toestand van de betrokkene te verifiëren", aldus woordvoerder Koen Peeters. "Wij zijn daar gebonden aan de privacyregels."

"In theorie zouden we contact kunnen opnemen met een ziekenhuis om te informeren naar de toestand van de betrokkene, maar zij mogen ons die informatie niet geven", aldus Peeters.  "Heel betreurenswaardig voor De Lijn en voor de families die zo'n onpersoonlijke brief in de bus krijgen."

De Lijn adviseert de ouders om de brief over te maken aan de verzekering. "Met de meeste maatschappijen heeft De Lijn een akkoord over de afhandeling van schadegevallen."