Er komt een vignet voor het hele Duitse wegennet

Iedereen die op een Duitse weg - en dus niet alleen op de autosnelweg - wil rijden, zal vanaf 1 januari 2016 gemiddeld zo'n 88 euro per jaar moeten betalen. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt gezegd bij de voorstelling van zijn plan. Duitsers zullen een compensatie krijgen in de verkeersbelasting. Dobrindt maakt zich echter sterk dat zijn regeling in overeenstemming is met de Europese regels.

Er komt een vignet voor 10 dagen, 2 maanden of een jaar. De prijs ervan zal berekend worden naargelang het type van auto. En er zal ook op gecontroleerd worden, "zodat niemand op het idee komt om met een vignet voor een Smart in een BMW rond te rijden", liet de minister weten. Met de tol wil Duitsland de komende jaren zo'n 2,5 miljard euro ophalen. Dat bedrag zal dienen om de wegeninfrastructuur te onderhouden, klinkt het.

Ook buitenlanders zullen zo'n vignet moeten aanschaffen en zullen dat kunnen via het internet of in tankstations. Dobrindt noemt het "een kwestie van gerechtigheid" aangezien er elk jaar miljoenen buitenlandse wagens over de Duitse wegen bollen.

Compensatie voor Duiters

De Duitse minister van Verkeer heeft zijn landgenoten beloofd dat er voor hen geen extra kost zal komen door het vignet. Er komt namelijk een compensatie in de verkeersbelasting. Eerder had Europa daar kritiek op geuit omdat op die manier andere Europese burgers zouden worden gediscrimineerd.

Dobdrindt maakt zich echter sterk dat zijn regeling wel degelijk in overeenstemming is met de Europese regels. Daarvoor heeft hij een trucje met de wet uitgehaald: de invoering van het vignet wordt in één wet gegoten, de belastingvermindering voor de Duitsers in een andere. Het is maar zeer de vraag of Europa daarmee genoegen zal nemen.

De Europese commissaris voor Verkeer Siim Kallas heeft herhaaldelijk gezegd dat de wet de buitenlanders niet mag discrimineren. Oostenrijk heeft alvast aangekondigd dat het alle mogelijke wettelijke middelen zal inzetten om de plannen tegen te houden en dat het de zaak zal aankaarten bij de Europese Commissie.