Lufthansa breidt lagekostenconcept uit, ook naar België

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zet de komende jaren in op goedkope vluchten. Het concept van haar prijsvechter Germanwings wordt uitgebreid, onder meer naar België, en ook goedkope langeafstandsvluchten worden in het vooruitzicht gesteld. Dat heeft de nieuwe Lufthansa-topman Carsten Spohr aangekondigd in Frankfurt.
AP2013

Het concept van Germanwings, actief op Duitse luchthavens, wordt onder de merknaam "Wings" gekopieerd naar Zwitserland, Oostenrijk en België, de andere thuismarkten van Lufthansa. Zo moet vanaf de lente van 2015, te beginnen in het Zwitserse Bazel, een Europees netwerk ontstaan dat de concurrentie met onder meer Ryanair en easyJet aankan.

Vanaf de winter van 2015 wil Lufthansa ook vluchten naar verre bestemmingen aanbieden tegen lage ticketprijzen. Momenteel wordt nog onderzocht of het bedrijf dat alleen gaat doen, of in samenwerking met een partner. In dat verband worden "vergevorderde" gesprekken gevoerd met Turkish Airlines.

"Wij willen tot de leiders behoren"

De in mei aangetreden topman Carsten Spohr ziet zich geconfronteerd met groeiende concurrentie van prijsvechters en Arabische tegenstrevers als Emirates en Etihad. Daardoor zitten de eigen vliegtuigen minder vol en dalen de prijzen. Lufthansa zag zich mede daardoor vorige maand genoodzaakt de winstprognoses voor 2014 en 2015 te verlagen. Ook rivaal Air France-KLM kwam deze week om vergelijkbare redenen met een winstwaarschuwing voor dit jaar.

Volgens Spohr blijft de markt voor luchttransport groeien, maar stelt het huidige aanbod Lufthansa niet in staat optimaal van die groei te profiteren. Daarom moet het roer om. "Wij willen niet geleid worden door veranderingen in de luchtvaartsector, wij willen tot de leiders behoren", zei de topman.

Het aandeel Lufthansa steeg na de aankondiging met 2,5 procent.