Apple mag winkelinrichting registreren als merk

De Amerikaanse computerproducent Apple mag de winkelinrichting van zijn flagship stores in Europa inschrijven als merk. Dat heeft het Europees Hof van Justitie gezegd in antwoord op een prejudiciële vraag van het Duitse gerecht.
A2012

Apple heeft de tekening van de indeling van zijn flagship stores in de Verenigde Staten als merk geregistreerd. De computerproducent wilde dat ook in Europa doen. In Duitsland botste Apple echter in 2013 op een "neen" van het Duitse octrooi- en merkenbureau. Dat bureau vond dat een voorstelling van een winkelinrichting niet kon worden gezien als een merk.

Apple ging tegen die beslissing in beroep. Daarop legde het Duitse Bundespatentgericht, de Duitse federale octrooirechter, de kwestie in een prejudiciële vraag voor aan het Europees Hof van Justitie.

Dat Hof stelt nu dat een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, wel degelijk als merk kan worden geregistreerd.

Het Hof verwijst daarbij wel naar een aantal voorwaarden. Zo moet de voorstelling "geschikt zijn om de diensten van de aanvrager te onderscheiden van die van andere ondernemingen". Bovendien kunnen er nog andere redenen zijn om de inschrijving als merk te weigeren.