P3-alliantie wordt vervangen door 2M-samenwerking

De containerrederijen Maersk en MSC blijven niet bij de pakken zitten na de mislukte poging om samen met CMA CGM de mega-alliantie P3 op te zetten. Ze vervangen dat project nu door een 10-jarige overeenkomst om schepen te delen, 2M genaamd. Dat meldt Maersk Line.

De "Vessel Sharing Agreement" (VSA) heeft betrekking op 185 schepen met een totale capaciteit van 2,1 miljoen TEU's (twintigvoetcontainers, een standaardmaat), zo staat in een persbericht van het Deense Maersk. De schepen worden ingezet op de oost-westvaarroutes (Azië-Europa, Europa-VS en VS-Azië).

De overeenkomst tussen de Deense en de Zwitserse rederij zou begin volgend jaar van start kunnen gaan. "Maersk Line en MSC zullen hun klanten meer stabiele en frequentere diensten kunnen aanbieden, en meer havens kunnen coveren met rechtstreekse diensten", luidt het. De twee rederijen rekenen op schaalvoordelen en een beter gebruik van de scheepscapaciteit.

De 2M-plannen verschillen van de voorgestelde P3-alliantie, luidt het nog. Zo is het gecombineerde marktaandeel veel kleiner en gaat het alleen om het delen van schepen. "Er komt geen onafhankelijke entiteit met uitvoerende macht, die samen beheerd wordt" zoals bij P3 de bedoeling was.