"Economische impact van geluidsnormen inzien"

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, wil internationale experts laten aanstellen om eens en voor altijd een onafhankelijke beslissing te kunnen nemen in de zaak van de geluidsnormen rond de luchthaven. Hij heeft dat gezegd tegen De Morgen.

Na tien jaar discussiëren wordt het volgens Feist tijd dat er nu eindelijk eens een oplossing komt voor het zogenoemde "klotedossier" van de lawaaihinder veroorzaakt door Brussels Airport. "Als je in België blijft, lukt het niet, dat is intussen bewezen", zegt Feist. "Stel je hier experts aan, dan stelt zich meteen de vraag of het Franstalige of Nederlandstalige experts moeten zijn."

Daarom is het misschien geen slecht idee om over de grens te kijken. "De discussie is zwaar emotioneel geladen. Er zijn in Europa honderden luchthavens. We hebben experts genoeg. Waarom zouden we niet kijken naar andere landen en luisteren naar wat experts daar te zeggen hebben?"

De problematiek rond de vluchten vanop Brussels Airport heeft niet alleen te maken met spreidingsplannen, maar ook met de verschillende geluidsnormen in het Vlaamse en het Brusselse Gewest. Luchtvaartmaatschappijen riskeren fikse boetes als hun vliegtuigen de strengere Brusselse normen overschrijden.

Dat heeft er volgens Feist al toe geleid dat twee grote klanten op Brussels Airport hun vluchten naar Amsterdam hebben overgeheveld. "Ik hoop dat iedereen inziet wat de economische impact hiervan is", geeft hij nog mee.