Studenten KU Leuven bouwen drone om pakketjes te bezorgen

Worden postpakketten of zelfs pizza's binnenkort aan huis gebracht per drone? Het Amerikaanse bedrijf Amazon werkt er al een tijdje aan en ook de KU Leuven doet zijn duit in het zakje. Enkele masterstudenten van de universiteit hebben een toestel gebouwd dat volgens hen een aantal duidelijke verbeteringen inhoudt ten opzichte van oudere modellen.

Drie studenten burgerlijk ingenieur, Cyriel Notteboom, Menno Hochstenbach en Maarten Verbandt, kregen als masterproef de opdracht om een drone te bouwen. Het restultaat is de VertiKUL, een onbemand vliegtuigje dat een pakketje van 1 kilogram kan oppikken en afleveren binnen een radius van 30 kilometer. Het vindt zijn bestemming aan de hand van een GPS-signaal.

Het toestel is uiteraard niet de eerste van zijn soort, maar het bevat wel een aantal markante verbeteringen ten opzichte van oudere modellen, zo staat te lezen in een nieuwsbericht op de website van de KU Leuven

"Momenteel nog geen wetgeving over gebruik"

"De eerste drones werden gebouwd naar het model van een helikopter. Dat geeft veel precisie, maar is niet geschikt om snel lange afstanden mee af te leggen. Het kost gewoon te veel energie,” zegt student Cyriel Notteboom daarin. "Wij hebben de hoge snelheid van een vliegtuig gecombineerd met de opstijg- en landingscapaciteiten van een helikopter."

Om het toestel nu al in te zetten, is het nog te vroeg, zegt begeleider en doctoraatsstudent Bart Theys. "Het vliegtuigje moet zich bijvoorbeeld nog leren aanpassen aan de weersomstandigheden. We hebben tijdens de tests gemerkt dat sterke wind ons nog parten speelt. Een automatische landing wordt dan erg moeilijk. Dat wordt de volgende uitdaging."

"Voorlopig kunnen zulke drones nog niet commercieel ingezet worden. Bedrijven als Amazon zijn natuurlijk zeer geïnteresseerd, maar er is momenteel nog geen wetgeving over gebruik van het luchtruim. Er gaan nog flink wat wetsvoorstellen moeten passeren voor je pizza automatisch op je tuintafel wordt bezorgd. Ons is het voorlopig om de technische uitdagingen te doen. Dankzij Cyriel, Menno en Maarten staan we weer een stuk verder, en zij mogen zich nu met recht Master of Engineering noemen", besluit Theys.